Z 50 riffů, které by si měl zahrát každý kytarista - 26.-30. díl

Napsal PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D. (») 13. 5. 2019, přečteno: 541×
02-muzikus-pro-2019/50riffu27-tommy-bolin.jpg

 Název článku/studie: 26. - 30. díl seriálu (viz níže jednotlivé riffy) 

 Autor: Vítězslav Štefl

 Součást seriálu/řady: Z 50 riffů, které by si měl zahrát každý kytarista

 Vydavatel: Muzikus

 Číslo/ročník: 07/2007 – 11/2007

No a teď plnou parou do druhé poviny těch nejkllasičtějších, nejznámějších riffů rockové historie, prostě do té druhé poloviny TOP PADESÁTKY NeEJ ROCKOVÝCH RIFFŮ VŠECH DOB.

26) riff ze skladby: More Than A Feeling

– autor/autoři skladby: Tom Scholz

– autor/interpret riffu: Tom Scholz

– skupina: Boston

– album, ze kterého skladba/riff pochází: Boston (1976, Epic)

More than a feeling

 

Vzorový příklad riffu, založeného na ►rozkladu akordů. Durový souzvuk D, který zde z hlediska skladby tvoří samostatný úvod a má vzhledem k tónině hlavního motivu roli dominanty, je navíc zvýrazněn přidáním čisté kvarty. Ta následně klesá k velké tercii a uvozuje postup basové linky. ►Harmonie je samonosná, ►téma samostatné a neuzavřený ►motiv nabízí několik variant pokračování.  Tom Scholz tehdy vytvořil jeden z nejznámějších pilířů pomp rocku.

27) riff ze skladby: Sweet Leaf

– autor/autoři skladby: Geezer Butler, Tony Iommi, Ozzy Osbourne, Bill Ward

– autor/interpret riffu: Tony Iommi

– skupina: Black Sabbath

– album, ze kterého skladba/riff pochází: Master of Reality (1971, Vertigo)

 sweet leaf

Učebnicový příklad riffu, postaveného na ►kvintkvartových powerchordech. ►Harmonie je samonosná, sled akordů nevyžaduje žádný doprovod. ►Téma je samo o sobě samostatné, bez jakékoli nutnosti uvést další hlas. ►Motiv je ovšem uzavřen je částečně. Jeho závěr, exponující se na subdominantě, vybízí k opětnému návratu do tóniky, c-moll. Tony Iommi je zde také charakteristický i tím, že posouvá souzvuky po E-struně a to do poměrně vysokých poloh.

28) riff ze skladby: Love Child

– autor/autoři skladby: Tommy Bolin, David Coverdale

– autor/interpret riffu: Tommy Bolin

– skupina: Deep Purple

– album, ze kterého skladba/riff pochází: Come Taste the Band (1975, Warner Brothers)

 50riffu28

 

29) riff ze skladby: A Gypsy’s Kiss

 – autor/autoři skladby: Ritchie Blackmore, Ian Gillan, Roger Glover

– autor/interpret riffu: Ritchie Blackmore

– skupina: Deep Purple

– album, ze kterého skladba/riff pochází: Perfect Strangers (1984, Polydor/Mercury)

 50riffu29

 

Čítankový příklad riffu, postaveného na ►melodické lince tónů. ►Harmonie samonosná není, může být otevřena i jiným postupům. ►Téma uzavřené též není, svým závěrem evokuje nutnost opakování už jenom z hlediska vrácení se do hlavní tóniny. ►Motiv je také otevřen, ale závěr druhého taktu je natolik nosný, že při druhém opakování se z něj z hlediska skladby dá vyjít v podstatě kamkoli. Neboli typický Ritchie Blackmore osmdesátých let.

30) riff ze skladby: Gypsy

– autor/autoři skladby: Mick Box, David Byron

– autor/interpret riffu: Mick Box

– skupina: Uriah Heep

– album, ze kterého skladba/riff pochází: Very ‘Eavy... Very Umble (1970, Vertigo)

 50riffu30

 

Klasická ukázka riffu, postaveného na ►kvintkvartových powerchordech. ►Harmonie je jednoznačná a samonosná. ►Motiv uzavřen není, v tomto konkrétním případě evokuje snahu o jeho opakování a návrat do hlavní tóniny. ►Téma se tak uzavírá a tvoří kostru celé písně. Z hlediska skladby jde o ukázkový příklad rčení, že v jednoduchosti je síla. Pokud ovšem za ní stojí nápad s velkým N. A ten tehdy Mick Box rozhodně měl. Holt raná sedmdesátá léta...

Vítězslav Štefl

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel pět a čtyři