► Název článku/studie: 26. - 30. díl seriálu (viz níže jednotlivé riffy)
► Autor: Vítězslav Štefl
► Součást seriálu/řady: Z 50 riffů, které by si měl zahrát každý kytarista
► Vydavatel: Muzikus
► Číslo/ročník: 07/2007 – 11/2007
No a teď plnou parou do druhé poviny těch nejkllasičtějších, nejznámějších riffů rockové historie, prostě do té druhé poloviny TOP PADESÁTKY NeEJ ROCKOVÝCH RIFFŮ VŠECH DOB.
26) riff ze skladby: More Than A Feeling
– autor/autoři skladby: Tom Scholz
– autor/interpret riffu: Tom Scholz
– skupina: Boston
– album, ze kterého skladba/riff pochází: Boston (1976, Epic)
Vzorový příklad riffu, založeného na ►rozkladu akordů. Durový souzvuk D, který zde z hlediska skladby tvoří samostatný úvod a má vzhledem k tónině hlavního motivu roli dominanty, je navíc zvýrazněn přidáním čisté kvarty. Ta následně klesá k velké tercii a uvozuje postup basové linky. ►Harmonie je samonosná, ►téma samostatné a neuzavřený ►motiv nabízí několik variant pokračování. Tom Scholz tehdy vytvořil jeden z nejznámějších pilířů pomp rocku.
27) riff ze skladby: Sweet Leaf
– autor/autoři skladby: Geezer Butler, Tony Iommi, Ozzy Osbourne, Bill Ward
– autor/interpret riffu: Tony Iommi
– skupina: Black Sabbath
– album, ze kterého skladba/riff pochází: Master of Reality (1971, Vertigo)
Učebnicový příklad riffu, postaveného na ►kvintkvartových powerchordech. ►Harmonie je samonosná, sled akordů nevyžaduje žádný doprovod. ►Téma je samo o sobě samostatné, bez jakékoli nutnosti uvést další hlas. ►Motiv je ovšem uzavřen je částečně. Jeho závěr, exponující se na subdominantě, vybízí k opětnému návratu do tóniky, c-moll. Tony Iommi je zde také charakteristický i tím, že posouvá souzvuky po E-struně a to do poměrně vysokých poloh.
28) riff ze skladby: Love Child
– autor/autoři skladby: Tommy Bolin, David Coverdale
– autor/interpret riffu: Tommy Bolin
– skupina: Deep Purple
– album, ze kterého skladba/riff pochází: Come Taste the Band (1975, Warner Brothers)
29) riff ze skladby: A Gypsy’s Kiss
– autor/autoři skladby: Ritchie Blackmore, Ian Gillan, Roger Glover
– autor/interpret riffu: Ritchie Blackmore
– skupina: Deep Purple
– album, ze kterého skladba/riff pochází: Perfect Strangers (1984, Polydor/Mercury)
Čítankový příklad riffu, postaveného na ►melodické lince tónů. ►Harmonie samonosná není, může být otevřena i jiným postupům. ►Téma uzavřené též není, svým závěrem evokuje nutnost opakování už jenom z hlediska vrácení se do hlavní tóniny. ►Motiv je také otevřen, ale závěr druhého taktu je natolik nosný, že při druhém opakování se z něj z hlediska skladby dá vyjít v podstatě kamkoli. Neboli typický Ritchie Blackmore osmdesátých let.
30) riff ze skladby: Gypsy
– autor/autoři skladby: Mick Box, David Byron
– autor/interpret riffu: Mick Box
– skupina: Uriah Heep
– album, ze kterého skladba/riff pochází: Very ‘Eavy... Very Umble (1970, Vertigo)
Klasická ukázka riffu, postaveného na ►kvintkvartových powerchordech. ►Harmonie je jednoznačná a samonosná. ►Motiv uzavřen není, v tomto konkrétním případě evokuje snahu o jeho opakování a návrat do hlavní tóniny. ►Téma se tak uzavírá a tvoří kostru celé písně. Z hlediska skladby jde o ukázkový příklad rčení, že v jednoduchosti je síla. Pokud ovšem za ní stojí nápad s velkým N. A ten tehdy Mick Box rozhodně měl. Holt raná sedmdesátá léta...
Vítězslav Štefl