► Název článku/studie: 31. - 50. díl seriálu (viz níže jednotlivé riffy)
► Autor: Vítězslav Štefl
► Součást seriálu/řady: Z 50 riffů, které by si měl zahrát každý kytarista
► Vydavatel: Muzikus
► Číslo/ročník: 12/2007 – 7/2009
Víte co? Vezmeme to všechno najednou, no ne? A rovnou těch dvacet zbývajících si uvedeme na jednom místě. A ty předchozí? No, ty jsme uvedli v předchozích příspěvcích na tomto blogu - najdete je tam. Takže nyní 31. až 50 riff, riffový obrat, nosné téma skladby, úvod... (Pozn.: Vymezení a kategorie jsme si uvedli na samém počátku, takže tím teď neztrácejme čas a pojďme na to).
31: Riff ze skladby: Man on the Silver Mountain
Autor/autoři skladby: Ritchie Blackmore, Ronnie James Dio
Autor/interpret riffu: Ritchie Blackmore
Skupina: Rainbow
Album, ze kterého skladba/riff pochází: Ritchie Blackmore’s Rainbow (1975, Polydor)
Klasický příklad riffu, postaveného na ►kvartových powerchordech. Ritchie Blackmore byl využíváním těchto harmonických intervalů, zde navíc ve spolupráci s basovými přiznávkami, typický už v době Deep Purple. ►Harmonie je samonosná, s přiznávkami (tón g na E-struně k powerchordu Bb5 v 1. taktu) ne zcela jednoznačná. ►Motiv uzavřen není, svým závěrem evokuje opakování, kterým se z hlediska ►skladby celé ►téma uzavírá.
32. Riff ze skladby: Sixteenth Century Greensleeves
Autor/autoři skladby: Ritchie Blackmore, Ronnie James Dio
Autor/interpret riffu: Ritchie Blackmore
Skupina: Rainbow
Album, ze kterého skladba/riff pochází: Ritchie Blackmore’s Rainbow (1975, Polydor)
Typický Ritchie Blackmore pro své užívání ►kvartových powerchordů a to jak v riffech, tak i v doprovodných partech. Celá sekvence je navíc zpestřena přechodem na ►kvintový harmonický interval (závěr druhého taktu, takt třetí), zařazením tercie (čtvrtý takt) a změnami rytmu. Z hlediska ►skladby je celé ►téma složeno ze dvou ►motivů, z nichž první má formu předehry a druhý představuje vlastní riff. ►Harmonie je samonosná.
33. Riff ze skladby: Tears in Heaven
Autor/autoři skladby: Eric Clapton, Will Jennings
Autor/interpret riffu: Eric Clapton
Skupina: k albovému projektu Erika Claptona
Album, ze kterého skladba/riff pochází: Unplugged (1992, Reprise)
Klasický příklad při hře prsty k uvedení vztahu melodická linka, vnitřní harmonizující tóny a průběžný bas. ►Téma je dvoudílné, první takt, obsahující známou vyhrávku (triola), navozující část melodie zpěvu, je v dalších taktech vlastně jen harmonicky doplněn tak, aby uvedl jeho další opakování a vlastní začátek skladby. ►Harmonie je samonosná, ►motiv je uzavřen. Eric Clapton tehdy nastavil hodně vysokou laťku k podobným projektům „bez napětí.“
34. Riff ze skladby: Crazy Train
Autor/autoři skladby: Randy Rhoads, Bob Daisley, Ozzy Osbourne
Autor/interpret riffu: Randy Rhoads
Skupina: Ozzy Osbourne (Blizzard of Ozz)
Album, ze kterého skladba/riff pochází: Blizzard of Ozz (1980, Jet)
Ukázkový příklad riffu, postaveného na ►lince jednotlivých tónů. V prvním taktu jde v podstatě o rozklad kvintového power chordu F#5 s jeho variací ke zvětšené kvintě, která vytváří potřebné harmonické napětí. ►Téma je dvoudílné, druhý takt slouží prvnímu jako odpověď, jeho závěr pak vybízí k opakování. ►Motiv tedy uzavřen není. ►Harmonie je samonosná, z hlediska ►skladby jde o samostatný celek. Randy Rhoads a jeho dokonalý vstup do světových arén.
35. Riff ze skladby: Since You’ve Been Gone
Autor/autoři skladby: Russ Ballard
Autor/interpret riffu: Ritchie Blackmore
Skupina: Rainbow
Album, ze kterého skladba/riff pochází: Down To Earth (1979, Polydor)
Dokonalá ukázka použití ►powerchordů, kdy základem jsou souzvuky kvinkvartové, doplněné o čítankový příklad čtyřtónového obratu powerchordu, vzniklého spojením kvartového a kvintkvartového tvaru těchto souzvuků. ►Harmonie je samonosná, ►skladba samostatná, závěr dvoudílného ►tématu vybízí k opakování, takže ►motiv uzavřen není. Ritchie Blackmore zcela typicky pro svou osobnost začíná tento riff často i od jiné polohy, např. od desáté.
36. Riff ze skladby: Symptom of the Universe
Autor/autoři skladby: Tony Iommi, Bill Ward, Geezer Butler, Ozzy Osbourne
Autor/interpret riffu: Tony Iommi
Skupina: Black Sabbath
Album, ze kterého skladba/riff pochází: Sabotage (1975, NEMS)
Čítanková ukázka užití ►kvintových powerchordů, jejichž interval v podstatě doplňuje souzvuk základních tří tónů, obecně e, b, e, tvořících dohromady zmenšený powerchord E5–. ►Harmonie je samonosná, ►skladba samostatná, ►motiv svým závěrem uzavřen není. Jinak jde v podstatě o stejnou vnitřní stavbu harmonie, jako ve skladbě Black Sabbath. Ovšem Tony Iommi zde přetvořil původní téma tak, že se z něj stal jeden z nejzajímavějších momentů alba.
37. Riff ze skladby: Wish You Were Here
Autor/autoři skladby: David Gilmour, Roger Waters
Autor/interpret riffu: David Gilmour
Skupina: Pink Floyd
Album, ze kterého skladba/riff pochází: Wish You Were Here, 1975, Capitol
Klasická ukázka riffového zpracování úvodu skladby, postaveném na ►melodicko-akordických postupech. ►Téma se opírá o ostinátní souzvuk tónů g, d a g’ na strunách g, h, e’, který se prolíná všemi harmonickými změnami. ►Motiv je uzavřen, ►harmonie je samonosná a ►skladba je až na logický nájezd na další pokračování zakončena. David Gilmour zde vytvořil námět, jež je sám o sobě skladbou, svébytně se projevující v celé Wish You Were Here.
38. Riff ze skladby: Still I’m Sad
Autor/autoři skladby: Jim McCarty, Paul Samwell-Smith
Autor/interpret riffu: Ritchie Blackmore
Skupina: Rainbow
Album, ze kterého skladba/riff pochází: Ritchie Blackmore’s Rainbow (1975, Polydor)
Přímo klasická ukázka riffu, postaveného na ►lince tónů, navíc s využitím prázdných strun a opakováním základního tónu v oktávě. ►Harmonie je samonosná, skladebně jde o ►tematicky uzavřený celek, ►motiv svým závěrem vybízí k dalšímu opakování či k návratu do tóniny. Ritchie Blackmore zde přetvořil původní motiv velkého hitu Yardbirds z roku 1965 do pateticky vystavěné skladby, jež předznamenala výraz prvního období jeho Rainbow.
39. Riff ze skladby: Hey Hey
Autor/autoři skladby: Big Bill Broonzy
Autor/interpret riffu: Eric Clapton
Skupina: doprovodná sestava Erika Claptona
Album, ze kterého skladba/riff pochází: Unplugged (1992, Reprise)
Klasická ukázka prstového hraní, jež tvoří otevření skladby ►linkou tónů, harmonizovanou dalšími souzvuky. Z hlediska kompozice jde o ►tematicky otevřený celek, kdy se předpokládá jeho opakování či rozvinutí. ►Motiv může existovat i samostatně, vyhrávky působí plně, i když nejsou doprovozeny basovým ostinátem. Eric Clapton s lehkostí sobě vlastní určil standard celé následující vlny unplugged, jež se prohnala napříč hudebním spektrem devadesátých let.
40. Riff ze skladby: Walking In Your Shadow
Autor/autoři skladby: Paul Newton, David Byron
Autor/interpret riffu: Mick Box
Skupina: Uriah Heep
Album, ze kterého skladby/riff pochází: Very ‘Eavy ...Very Umble (1970, Vertigo)
Jednoznačný, přímo učebnicový příklad riffu, postaveného na ►kvintových powerchordech a poukazující navíc i na tu prostou pravdu, že v jednoduchosti, je-li podložena silným nápadem, je ta pravá síla. ►Motiv je uzavřen, vzhledem ke kompozici je ►téma ve svém závěru otevřené, navozující jak jeho opakování, tak úvod k vlastní skladbě. Mick Box tehdy určitě netušil, že stojí s Uriah Heep na počátku cesty, která trvá až dodnes.
41. Riff ze skladby: Samba Pa Ti
Autor/autoři: Carlos Santana
Autor/interpret riffu: Carlos Santana
Skupina: Santana
Album, ze kterého skladba/riff pochází: Abraxas (1970, Columbia)
Učebnicový příklad ►otevření skladby, které přebírá úlohu riffu už jenom pro všeobecnou známost tohoto úvodu. Jde o ►linku tónů, která není sama o sobě ►harmonicky samostatná, ale vzhledem k celkovému kontextu skladby začíná na dominantě a končí v tónice, kterou tím uvozuje a vytváří pro ni charakteristické napětí. Z hlediska kompozice se jedná o ►tematicky otevřený celek, rozvinutí ►motivu pak záleží na další harmonii. Neboli cit a’la Carlos Santana.
42. Riff ze skladby: Walk This Way
Autor/autoři: Joe Perry, Steven Tyler
Autor/interpret riffu: Joe Perry
Skupina: Aerosmith
Album, ze kterého skladba/riff pochází: Toys in the Attic (1975, Sony)
Přímo učebnicový příklad riffu, postaveného na samostatné ►lince tónů. Z hlediska ►kompozice jde o dvoudílný celek, kdy první ►téma, vyjádřené ve dvou taktech, je uzavřené, druhé závěrem svého čtvrtého taktu uvádí nástup na vlastní skladbu. ►Motiv po jednotlivých taktech je pak ►harmonicky samonosný, power chord v zakončení přivádí skladbu do jiné tóniny. Joe Perry zde v podstatě nepřeslechnutelně potvrdil, co vlastně poslouchal jako teenager.
43. Riff ze skladby: All Night Long
Autor/autoři: Ritchie Blackmore, Roger Glover
Autor/interpret riffu: Ritchie Blackmore
Skupina: Rainbow
Album, ze kterého skladba/riff pochází: Down to Earth (1979, Polydor)
Ideální ukázka riffu, postaveném na sledu ►kvartových power chordů. ►Téma je uzavřené, ►motiv po skladební stránce otevřen, svým závěrem vybízí k dalšímu opakování a k případným úpravám. Z hlediska ►harmonického slouží kvartový power chord C5 na předělu obou taktů pouze ke zvýraznění napětí mezi základní tóninou g-moll a závěrečným kvartovým F5. Neboli Ritchie Blackmore a jeho časté, velmi typické používání tohoto typu harmonických intervalů.
44. Riff ze skladby: Roundabout
Autor/autoři: Ion Anderson, Steve Howe
Autor/interpret riffu: Steve Howe
Skupina: Yes
Album, ze kterého skladba/riff pochází: Fragile (1972, Atlantic)
Typický příklad situace, kdy riff můžeme v podstatě chápat jako uvedení ke skladbě. Jde ovšem natolik o typickou a nezaměnitelnou pasáž, že nejde v tomto případě o „prostý“ úvod, „běžnou“ předehru, ale o základní navození celé ►kompozice – což je jedna ze výchozích úloh riffu jako takového. V art rocku najdeme těchto mezních poloh více. ►Melodická linka, obohacená přirozenými flažolety, splňující zde ►harmonický podklad, je ve svém závěru doplněna basovou linkou, která předznamenává sestup do tóniny skladby. Celý postup pak nelze hrát jinak, než klasickým způsobem p, i, m, a. ►Téma je otevřené, ►motiv spěje k harmonickému předělu – aneb Steve Howe, král artrockové kytary, ve svém vrcholném období.
45. Riff ze skladby: You Really Got Me
Autor/autoři: Ray Davies
Autor/interpret riffu: Dave Davies
Skupina: Kinks
Album, ze kterého skladba/riff pochází: Kinks (1964, Castle)
Významná historická a zároveň nadčasová záležitost – jde o první hit, který výlučně vycházel z riffu, postaveném na power chordech, v tomto případě ►kvinkvartového typu. ►Téma je uzavřené, ►motiv pro zařazení akordu v předtaktí a jeho uvedení v závěru směřuje k opakování, ►harmonicky jde o samostatný celek.
Ray Davies tehdy netušil, že v podstatě předznamenal zcela nový, kytaristy nadšeně přijatý styl doprovodu, tvorby stavby a harmonie skladby...
46. Riff ze skladby: Whole Lotta Love
Autor/autoři: Jimmy Page, Robert Plant, John Paul Jones, John Bonham
Autor/interpret riffu: Jimmy Page
Skupina: Led Zeppelin
Album, ze kterého skladba/riff pochází: Led Zeppelin II (1969, Atlantic)
Další z ukázkových příkladů riffů, postavených na ►kvintových powerchordech, spojených navíc s aplikací zdvojení základního tónu využitím oktávy tónu E na 7. políčku struny A a prázdné struny E1. Sled v podstatě jen tří tónů, oscilující mezi dominantou a tónikou, je ►harmonicky samostatný, ►téma je uzavřené, ►motiv je následně upraven jako nosný prvek písně.
Jimmy Page ještě více popohnal tehdy již do stratosféry vzlétající Led Zeppelin.
47. Riff ze skladby: Ace of Spades
Autor/autoři: „Fast“ Eddie Clarke, Phil „Animal“ Taylor, Lemmy
Autor/interpret riffu: „Fast“ Eddie Clarke
Skupina: Motörhead
Album, ze kterého skladba/riff pochází: Ace of Spades (1980, Bronze)
Výrazný příklad využití možností oktáv při vytváření linie riffu, postavené na ►řadě tónů. V první části prázdná struna E oktávově zvýrazňuje základní tón e, ve druhé polovině pak plní úlohu ►harmonickou z hlediska ostinátního tónu. Celý běh se tak zhutňuje, je ►harmonicky samostatný, ►téma je otevřené k dalšímu opakování, ►motiv jako vyhrávka je nosným prvkem skladby.
Lemmyho trio tímto albem potvrdilo svou sílu a stanulo na vrcholu své kariéry.
48. Riff ze skladby: Suicidal Man
Autor/autoři: Box, Byron, Hensley, Kerslake, Thain
Autor/interpret riffu: Mick Box
Skupina: Uriah Heep
Album, ze kterého skladba/riff pochází: Wonderworld (1974, Bronze)
Učebnicový příklad riffu, postaveného na ►lince tónů. V podstatě jde o rozklad kvintových powerchordů s pohybem kvinty směrem dolů k velké tercii. Celý běh je ►harmonicky samostatný, ►téma je ukončené, ►finále motivu vybízí k opětnému opakování, které po čtvrté přechází k další části, postavené na tónech závěru riffu, g, b a f.
Mick Box a jeho kapela tímto albem jakoby rekapitulovali své první, velmi úspěšné období. To druhé už tak šťastné nebylo.
49. Riff ze skladby: Old Love
Autor/autoři: Eric Clapton, Robert Cray
Autor/interpret riffu: Eric Clapton
Skupina: skupina Erika Claptona
Album, ze kterého skladba/riff pochází: Journeyman (1989, Reprise)
Ukázkový příklad výstavby riffu spojením navozující ►linky tónů s variacemi plných akordů a jejich částí. Navíc je zde dosaženo určitého harmonického napětí užitím vazbou Ami s F/A v V. poloze (2. takt) s pokračováním do sjezdu od G7sus k G dur. Závěr ►motivu vybízí k opakování, ►téma je otevřené, svým zakončením v ►harmonii akordů vytváří sus vzhledem k tónině skladby. Neboli celý Eric Clapton a jeho typické harmonické cítění přelomu 80. a 90. let.
50. Riff ze skladby: Long Live Rock ‘n’ Roll
Autor/autoři: Blackmore, Dio
Autor/interpret riffu: Ritchie Blackmore
Skupina: Rainbow
Album, ze kterého skladba/riff pochází: Long Live Rock ‘n’ Roll (1978, Polydor)
Klasické spojení začátku riffu v ►kvintových powerchordech s jeho pokračováním linkou tónů, předesílajících nosnou melodickou strukturu skladby. ►Téma, vymezené druhým až pátým taktem, je uzavřené, ►harmonicky samostatné, ►motiv pro Blackmoreovu hru s typickými ozdobami je svým zakončením vázán k tónině. Rainbow Ritchieho Blackmorea byli v té době ze všech nástupních kapel, vzniklých z rozpadu Deep Purple, nejdál.
Vítězslav Štefl
-------------------------