Z 50 riffů, které by si měl zahrát každý kytarista: 31. - 50. díl seriálu

Napsal PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D. (») 20. 3., přečteno: 20×
Zaujalo mě : eetgo.cz = eet zdarma a online02-muzikus-pro-2020/riffy31-50/50-riffu-43-all-night-long.jpg

 Název článku/studie: 31. - 50. díl seriálu (viz níže jednotlivé riffy) 

 Autor: Vítězslav Štefl

 Součást seriálu/řady: Z 50 riffů, které by si měl zahrát každý kytarista

 Vydavatel: Muzikus

 Číslo/ročník: 12/2007 – 7/2009

Víte co? Vezmeme to všechno najednou, no ne? A rovnou těch dvacet zbývajících si uvedeme na jednom místě. A ty předchozí? No, ty jsme uvedli v předchozích příspěvcích na tomto blogu - najdete je tam. Takže nyní 31. až 50 riff, riffový obrat, nosné téma skladby, úvod... (Pozn.: Vymezení a kategorie jsme si uvedli na samém počátku, takže tím teď neztrácejme čas a pojďme na to).

31: Riff ze skladby: Man on the Silver Mountain

Autor/autoři skladby: Ritchie Blackmore, Ronnie James Dio

Autor/interpret riffu: Ritchie Blackmore

Skupina: Rainbow

Album, ze kterého skladba/riff pochází: Ritchie Blackmore’s Rainbow (1975, Polydor)

Klasický příklad riffu, postaveného na kvartových powerchordech. Ritchie Blackmore byl využíváním těchto harmonických intervalů, zde navíc ve spolupráci s basovými přiznávkami, typický už v době Deep Purple. Harmonie je samonosná, s přiznávkami (tón g na E-struně k powerchordu Bb5 v 1. taktu) ne zcela jednoznačná. Motiv uzavřen není, svým závěrem evokuje opakování, kterým se z hlediska skladby celé téma uzavírá.

32. Riff ze skladby: Sixteenth Century Greensleeves

Autor/autoři skladby: Ritchie Blackmore, Ronnie James Dio

Autor/interpret riffu: Ritchie Blackmore

Skupina: Rainbow

Album, ze kterého skladba/riff pochází: Ritchie Blackmore’s Rainbow (1975, Polydor)

Typický Ritchie Blackmore pro své užívání kvartových powerchordů a to jak v riffech, tak i v doprovodných partech. Celá sekvence je navíc zpestřena přechodem na kvintový harmonický interval (závěr druhého taktu, takt třetí), zařazením tercie (čtvrtý takt) a změnami rytmu. Z hlediska skladby je celé téma složeno ze dvou motivů, z nichž první má formu předehry a druhý představuje vlastní riff. Harmonie je samonosná.

33. Riff ze skladby: Tears in Heaven

Autor/autoři skladby: Eric Clapton, Will Jennings

Autor/interpret riffu: Eric Clapton

Skupina: k albovému projektu Erika Claptona

Album, ze kterého skladba/riff pochází: Unplugged (1992, Reprise)

Klasický příklad při hře prsty k uvedení vztahu melodická linka, vnitřní harmonizující tóny a průběžný bas. Téma je dvoudílné, první takt, obsahující známou vyhrávku (triola), navozující část melodie zpěvu, je v dalších taktech vlastně jen harmonicky doplněn tak, aby uvedl jeho další opakování a vlastní začátek skladby. Harmonie je samonosná, motiv je uzavřen. Eric Clapton tehdy nastavil hodně vysokou laťku k podobným projektům „bez napětí.“

34. Riff ze skladby: Crazy Train

Autor/autoři skladby: Randy Rhoads, Bob Daisley, Ozzy Osbourne

Autor/interpret riffu: Randy Rhoads

Skupina: Ozzy Osbourne (Blizzard of Ozz)

Album, ze kterého skladba/riff pochází: Blizzard of Ozz (1980, Jet)

Ukázkový příklad riffu, postaveného na lince jednotlivých tónů. V prvním taktu jde v podstatě o rozklad kvintového power chordu F#5 s jeho variací ke zvětšené kvintě, která vytváří potřebné harmonické napětí. Téma je dvoudílné, druhý takt slouží prvnímu jako odpověď, jeho závěr pak vybízí k opakování. Motiv tedy uzavřen není. Harmonie je samonosná, z hlediska skladby jde o samostatný celek. Randy Rhoads a jeho dokonalý vstup do světových arén.

35. Riff ze skladby: Since You’ve Been Gone

Autor/autoři skladby: Russ Ballard

Autor/interpret riffu: Ritchie Blackmore

Skupina: Rainbow

Album, ze kterého skladba/riff pochází: Down To Earth (1979, Polydor)

Dokonalá ukázka použití powerchordů, kdy základem jsou souzvuky kvinkvartové, doplněné o čítankový příklad čtyřtónového obratu powerchordu, vzniklého spojením kvartového a kvintkvartového tvaru těchto souzvuků. Harmonie je samonosná, skladba samostatná, závěr dvoudílného tématu vybízí k opakování, takže motiv uzavřen není. Ritchie Blackmore zcela typicky pro svou osobnost začíná tento riff často i od jiné polohy, např. od desáté.

36. Riff ze skladby: Symptom of the Universe

Autor/autoři skladby: Tony Iommi, Bill Ward, Geezer Butler, Ozzy Osbourne

Autor/interpret riffu: Tony Iommi

Skupina: Black Sabbath

Album, ze kterého skladba/riff pochází: Sabotage (1975, NEMS)

Čítanková ukázka užití kvintových powerchordů, jejichž interval v podstatě doplňuje souzvuk základních tří tónů, obecně e, b, e, tvořících dohromady zmenšený powerchord E5–. Harmonie je samonosná, skladba samostatná, motiv svým závěrem uzavřen není. Jinak jde v podstatě o stejnou vnitřní stavbu harmonie, jako ve skladbě Black Sabbath. Ovšem Tony Iommi zde přetvořil původní téma tak, že se z něj stal jeden z nejzajímavějších momentů alba.

37. Riff ze skladby: Wish You Were Here

Autor/autoři skladby: David Gilmour, Roger Waters

Autor/interpret riffu: David Gilmour

Skupina: Pink Floyd

Album, ze kterého skladba/riff pochází: Wish You Were Here, 1975, Capitol

Klasická ukázka riffového zpracování úvodu skladby, postaveném na melodicko-akordických postupech. Téma se opírá o ostinátní souzvuk tónů g, d a g’ na strunách g, h, e’, který se prolíná všemi harmonickými změnami. Motiv je uzavřen, harmonie je samonosná a skladba je až na logický nájezd na další pokračování zakončena. David Gilmour zde vytvořil námět, jež je sám o sobě skladbou, svébytně se projevující v celé Wish You Were Here.

38. Riff ze skladby: Still I’m Sad

Autor/autoři skladby: Jim McCarty, Paul Samwell-Smith

Autor/interpret riffu: Ritchie Blackmore

Skupina: Rainbow

Album, ze kterého skladba/riff pochází: Ritchie Blackmore’s Rainbow (1975, Polydor)

Přímo klasická ukázka riffu, postaveného na lince tónů, navíc s využitím prázdných strun a opakováním základního tónu v oktávě. Harmonie je samonosná, skladebně jde o tematicky uzavřený celek, motiv svým závěrem vybízí k dalšímu opakování či k návratu do tóniny. Ritchie Blackmore zde přetvořil původní motiv velkého hitu Yardbirds z roku 1965 do pateticky vystavěné skladby, jež předznamenala výraz prvního období jeho Rainbow.

39. Riff ze skladby: Hey Hey

Autor/autoři skladby: Big Bill Broonzy

Autor/interpret riffu: Eric Clapton

Skupina: doprovodná sestava Erika Claptona

Album, ze kterého skladba/riff pochází: Unplugged (1992, Reprise)

Klasická ukázka prstového hraní, jež tvoří otevření skladby linkou tónů, harmonizovanou dalšími souzvuky. Z hlediska kompozice jde o tematicky otevřený celek, kdy se předpokládá jeho opakování či rozvinutí. Motiv může existovat i samostatně, vyhrávky působí plně, i když nejsou doprovozeny basovým ostinátem. Eric Clapton s lehkostí sobě vlastní určil standard celé následující vlny unplugged, jež se prohnala napříč hudebním spektrem devadesátých let.

40. Riff ze skladbyWalking In Your Shadow

Autor/autoři skladby: Paul Newton, David Byron

Autor/interpret riffu: Mick Box

Skupina: Uriah Heep

Album, ze kterého skladby/riff pochází: Very ‘Eavy ...Very Umble (1970, Vertigo)

Jednoznačný, přímo učebnicový příklad riffu, postaveného na kvintových powerchordech a poukazující navíc i na tu prostou pravdu, že v jednoduchosti, je-li podložena silným nápadem, je ta pravá síla. Motiv je uzavřen, vzhledem ke kompozici je téma ve svém závěru otevřené, navozující jak jeho opakování, tak úvod k vlastní skladbě. Mick Box tehdy určitě netušil, že stojí s Uriah Heep na počátku cesty, která trvá až dodnes.

41. Riff ze skladby: Samba Pa Ti

Autor/autoři: Carlos Santana

Autor/interpret riffu: Carlos Santana

Skupina: Santana

Album, ze kterého skladba/riff pochází: Abraxas (1970, Columbia)

Učebnicový příklad otevření skladby, které přebírá úlohu riffu už jenom pro všeobecnou známost tohoto úvodu. Jde o linku tónů, která není sama o sobě harmonicky samostatná, ale vzhledem k celkovému kontextu skladby začíná na dominantě a končí v tónice, kterou tím uvozuje a vytváří pro ni charakteristické napětí. Z hlediska kompozice se jedná o tematicky otevřený celek, rozvinutí motivu pak záleží na další harmonii. Neboli cit a’la Carlos Santana.

42. Riff ze skladby: Walk This Way

Autor/autoři: Joe Perry, Steven Tyler

Autor/interpret riffu: Joe Perry

Skupina: Aerosmith

Album, ze kterého skladba/riff pochází: Toys in the Attic (1975, Sony)

Přímo učebnicový příklad riffu, postaveného na samostatné lince tónů. Z hlediska kompozice jde o dvoudílný celek, kdy první téma, vyjádřené ve dvou taktech, je uzavřené, druhé závěrem svého čtvrtého taktu uvádí nástup na vlastní skladbu. Motiv po jednotlivých taktech je pak harmonicky samonosný, power chord v zakončení přivádí skladbu do jiné tóniny. Joe Perry zde v podstatě nepřeslechnutelně potvrdil, co vlastně poslouchal jako teenager.

43. Riff ze skladby: All Night Long

Autor/autoři: Ritchie Blackmore, Roger Glover

Autor/interpret riffu: Ritchie Blackmore

Skupina: Rainbow

Album, ze kterého skladba/riff pochází: Down to Earth (1979, Polydor)

Ideální ukázka riffu, postaveném na sledu kvartových power chordů. Téma je uzavřené, motiv po skladební stránce otevřen, svým závěrem vybízí k dalšímu opakování a k případným úpravám. Z hlediska harmonického slouží kvartový power chord C5 na předělu obou taktů pouze ke zvýraznění napětí mezi základní tóninou g-moll a závěrečným kvartovým F5. Neboli Ritchie Blackmore a jeho časté, velmi typické používání tohoto typu harmonických intervalů.

44. Riff ze skladby: Roundabout

Autor/autoři: Ion Anderson, Steve Howe

Autor/interpret riffu: Steve Howe

Skupina: Yes

Album, ze kterého skladba/riff pochází: Fragile (1972, Atlantic)

Typický příklad situace, kdy riff můžeme v podstatě chápat jako uvedení ke skladbě. Jde ovšem natolik o typickou a nezaměnitelnou pasáž, že nejde v tomto případě o „prostý“ úvod, „běžnou“ předehru, ale o základní navození celé kompozice – což je jedna ze výchozích úloh riffu jako takového. V art rocku najdeme těchto mezních poloh více. Melodická linka, obohacená přirozenými flažolety, splňující zde harmonický podklad, je ve svém závěru doplněna basovou linkou, která předznamenává sestup do tóniny skladby. Celý postup pak nelze hrát jinak, než klasickým způsobem p, i, m, a. Téma je otevřené, motiv spěje k harmonickému předělu – aneb Steve Howe, král artrockové kytary, ve svém vrcholném období.

45. Riff ze skladby: You Really Got Me

Autor/autoři: Ray Davies

Autor/interpret riffu: Dave Davies

Skupina: Kinks

Album, ze kterého skladba/riff pochází: Kinks (1964, Castle)

Významná historická a zároveň nadčasová záležitost – jde o první hit, který výlučně vycházel z riffu, postaveném na power chordech, v tomto případě kvinkvartového typu. Téma je uzavřené, motiv pro zařazení akordu v předtaktí a jeho uvedení v závěru směřuje k opakování, harmonicky jde o samostatný celek.

Ray Davies tehdy netušil, že v podstatě předznamenal zcela nový, kytaristy nadšeně přijatý styl doprovodu, tvorby stavby a harmonie skladby...

46. Riff ze skladby: Whole Lotta Love

Autor/autoři: Jimmy Page, Robert Plant, John Paul Jones, John Bonham

Autor/interpret riffu: Jimmy Page

Skupina: Led Zeppelin

Album, ze kterého skladba/riff pochází: Led Zeppelin II (1969, Atlantic)

Další z ukázkových příkladů riffů, postavených na kvintových powerchordech, spojených navíc s aplikací zdvojení základního tónu využitím oktávy tónu E na 7. políčku struny A a prázdné struny E1. Sled v podstatě jen tří tónů, oscilující mezi dominantou a tónikou, je harmonicky samostatný, téma je uzavřené, motiv je následně upraven jako nosný prvek písně.

Jimmy Page ještě více popohnal tehdy již do stratosféry vzlétající Led Zeppelin.

47. Riff ze skladby: Ace of Spades

Autor/autoři: „Fast“ Eddie Clarke, Phil „Animal“ Taylor, Lemmy

Autor/interpret riffu: „Fast“ Eddie Clarke

Skupina: Motörhead

Album, ze kterého skladba/riff pochází: Ace of Spades (1980, Bronze)

Výrazný příklad využití možností oktáv při vytváření linie riffu, postavené na řadě tónů. V první části prázdná struna E oktávově zvýrazňuje základní tón e, ve druhé polovině pak plní úlohu harmonickou z hlediska ostinátního tónu. Celý běh se tak zhutňuje, je harmonicky samostatný, téma je otevřené k dalšímu opakování, motiv jako vyhrávka je nosným prvkem skladby.

Lemmyho trio tímto albem potvrdilo svou sílu a stanulo na vrcholu své kariéry.

48. Riff ze skladby: Suicidal Man

Autor/autoři: Box, Byron, Hensley, Kerslake, Thain

Autor/interpret riffu: Mick Box

Skupina: Uriah Heep

Album, ze kterého skladba/riff pochází: Wonderworld (1974, Bronze)

Učebnicový příklad riffu, postaveného na lince tónů. V podstatě jde o rozklad kvintových powerchordů s pohybem kvinty směrem dolů k velké tercii. Celý běh je harmonicky samostatný, téma je ukončené, finále motivu vybízí k opětnému opakování, které po čtvrté přechází k další části, postavené na tónech závěru riffu, g, b a f.

Mick Box a jeho kapela tímto albem jakoby rekapitulovali své první, velmi úspěšné období. To druhé už tak šťastné nebylo.

49. Riff ze skladby: Old Love

Autor/autoři: Eric Clapton, Robert Cray

Autor/interpret riffu: Eric Clapton

Skupina: skupina Erika Claptona

Album, ze kterého skladba/riff pochází: Journeyman (1989, Reprise)

Ukázkový příklad výstavby riffu spojením navozující linky tónů s variacemi plných akordů a jejich částí. Navíc je zde dosaženo určitého harmonického napětí užitím vazbou Ami s F/A v V. poloze (2. takt) s pokračováním do sjezdu od G7sus k G dur. Závěr motivu vybízí k opakování, téma je otevřené, svým zakončením v harmonii akordů vytváří sus vzhledem k tónině skladby. Neboli celý Eric Clapton a jeho typické harmonické cítění přelomu 80.  a  90. let.

50. Riff ze skladby: Long Live Rock ‘n’ Roll

Autor/autoři: Blackmore, Dio

Autor/interpret riffu: Ritchie Blackmore

Skupina: Rainbow

Album, ze kterého skladba/riff pochází: Long Live Rock ‘n’ Roll (1978, Polydor)

Klasické spojení začátku riffu v kvintových powerchordech s jeho pokračováním linkou tónů, předesílajících nosnou melodickou strukturu skladby. Téma, vymezené druhým až pátým taktem, je uzavřené, harmonicky samostatné, motiv pro Blackmoreovu hru s typickými ozdobami je svým zakončením vázán k tónině. Rainbow Ritchieho Blackmorea byli v té době ze všech nástupních kapel, vzniklých z rozpadu Deep Purple, nejdál.

Vítězslav Štefl

-------------------------

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
[*1*] [*2*] [*3*] [*4*] [*5*] [*6*] [*7*] [*8*] [*9*] [*10*] [*11*] [*12*] [*13*] [*14*] [*15*] [*16*] [*17*] [*18*] [*19*] [*20*] [*21*] [*22*] [*23*] [*24*] [*25*] [*26*] [*27*] [*28*] [*29*] [*30*] [*31*] [*32*] [*33*] [*34*] [*35*] [*36*] [*37*] [*38*] [*39*] [*40*] [*41*] [*42*] [*43*] [*44*] [*45*] [*46*] [*47*] [*48*] [*49*] [*50*]   [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel třináct a osm