Z 50 riffů, které by si měl zahrát každý kytarista - 21.-25. díl

Napsal PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D. (») 4. 3. 2019, přečteno: 714×
02-muzikus-pro-2019/50riffu-24-deep-purple-ritchie-blackmore.jpg

 Název článku/studie: 21. - 25. díl seriálu (viz níže jednotlivé riffy) 

 Autor: Vítězslav Štefl

 Součást seriálu/řady: Z 50 riffů, které by si měl zahrát každý kytarista

 Vydavatel: Muzikus

 Číslo/ročník: 02/2007 06/2007

No, a jsme přesně v polovině té TOP padesátky nejklasičtějších a nejznámějších riffů rockové historie.  Díky za ohlasy, díky za názory a pojďme odkrýt další kousek nádherného hudebního fenoménu, totiž rockové hudby!

21) Jessica

– autor/autoři skladby: Dickey Betts 

– autor/interpret riffu: Dickey Betts

– skupina: Allman Brothers Band

– album, ze kterého skladba/riff pochází: Brothers and Sisters (1973, Capricorn/Polygram)

50riffu-21-abb 50riffu-21-abb-dickey-betts

Učebnicový příklad použití rozkladu durového kvintakordu k vytvoření základu pro melodickou linku, která vybízí k využití vícehlasého zpracování. I když je v originále zapsána v 9. poloze, řada kytaristů tento základní rozklad aplikuje v poloze čtrnácté. Linka svou stavbou zvýrazňuje harmonii skladby, motiv je tematicky uzavřen, z hlediska skladby skýtá značnou šíři dalšího rozvinutí. Dickey Betts zde nádherně vyjádřil jižanskou pohodu.

22) Purple Haze

– autor/autoři skladby: Jimi Hendrix

– autor/interpret riffu: Jimi Hendrix

– skupina: Jimi Hendrix Experience

– album, ze kterého skladba/riff pochází: původně vydáno jako singl (natočeno 11. 1. 1967),

v bonusech vydáno na Are You Experienced? u MCA, ve standardní nabídce na LP Smash Hits, autorizované kompilaci (1969, Reprise)

50riffu-22-hendrix50riffu-22-hendrix-hendrix

Ukázkový příklad riffu, tvořeného melodickou linkou. Určitá vybočení z harmonické (nikoliv tónové) příslušnosti k tónině (např. 5. takt) zde nepůsobí rušivě, naopak vytvářejí onu typickou naléhavost Hendrixovy tvorby. Motiv je uzavřen, téma nevybízí k pokračování, rozvinutí či opakování, autor se může následně pustit, kam chce. Z hlediska skladebního je tento riff zajímavý i svým širokým tónovým rozsahem.

23) Stairway to Heaven

– autor/autoři skladby: Jimmy Page, Robert Plant

– autor/interpret riffu: Jimmy Page

– skupina: Led Zeppelin

– album, ze kterého skladba/riff pochází: IV (bezejmenné album) (1971, Atlantic)

50riffu-23-led-zeppelin50riffu-23-led-zeppelin-jimmy-page

Notoricky známé entrée k jedné z nejproslulejších skladeb rockové historie vůbec. Riff je tvořen rozkladem akordů, tvořící melodickou linku, charakteristickou protipohybem nosných tónů, postaveným na půltónovém klesání basu. Harmonie je tedy samonosná, motiv uzavřen není, závěr tématu vybízí k pokračování. Z hlediska skladebního nic nenaznačuje, o jakou hardrockovou bouři půjde v závěru. Jimmy Page tehdy otevřel před Led Zeppelin další obzory.

24) Knocking at Your Back Door

– autor/autoři skladby: Ritchie Blackmore, Roger Glover, Ian Gillan

– autor/interpret riffu: Ritchie Blackmore

– skupina: Deep Purple

– album, ze kterého skladba/riff pochází: Perfect Strangers (1984, Mercury)

50riffu-24-deep-purple50riffu-24-deep-purple-ritchie-blackmore

Čítankový příklad riffu, postaveného na kvartových powerchordech, které v prvním taktu využívají harmonického vztahu k A-dur a obcházejí základní tóninu skladby, h-moll, střídáním tercie a kvarty. Tím se z hlediska skladby vytváří napětí, které po sledu kvartových souzvuků G5 a A5 vyústí do určujícího H5. Harmonie tedy samonosná není, motiv je uzavřen, téma je samostatné. Ritchie Blackmore se tehdy vrátil ve velkém stylu.

25) Sharp Dressed Man

– autor/autoři skladby: Billy Gibbons, Dusty Hill, Frank Beard

– autor/interpret riffu: Billy Gibbons

– skupina: ZZ Top

– album, ze kterého skladba/riff pochází: Eliminator (1983, Warner Brothers)

50riffu-25-zz-top50riffu-25-zz-top-billy-gibbons

Typická ukázka stavby riffu, založeného na kvartových powerchordech. Navíc výborný příklad rčení pravícího, že v jednoduchosti, pokud za ní stojí nápad s velkým N, je síla. Z hlediska skladby sled souzvuků těží ze základní tóniny. Harmonie je tedy samonosná, téma samostatné, motiv tvoří uzavřený celek. Billy Gibbons zde dokonale navozuje pocit širých texaských silnic a tepotu motoru jejich proslulého červeného speciálu Eliminator.

Vítězslav Štefl

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel tři a osm