Článek Tomáše Prchala, redaktora Ústeckého deníku - rozhovor s ředitelem Střední průmyslové školy stavební a Střední odborné školy stavební a technické v Ústí nad Labem, Vítězslavem Šteflem:
►Ústecký deník: Rozvoj českého průmyslu je závislý na kvalitě tuzemského školství. Dokážou školy vyprodukovat schopnou a kvalifikovanou pracovní sílu?
►VŠ: Určitě. O absolventy řady našich stavebních a technických oborů je ze strany zaměstnavatelů vzrůstající zájem a ten by nebyl takový, kdyby se ve firmách pořádně neuchytili. I v závěrečných ročnících jsou umisťováni žáci u vybraných firem, což je výhodné pro všechny strany, protože žáci ke svým školním získaným vědomostem a dovednostem přidají firemní praxi, a to i za odměnu. Firma si tak v podstatě vychovává nové zaměstnance, škole to uvolní tlak na zbývající žáky v oboru, a navíc se rozšíří její jméno v tom dobrém slova smyslu. Školy jsou si dnes vědomy svého společenského závazku vůči potřebám trhu práce a po stránce pedagogicko-odborné k tomu tak i přistupují.
►Ústecký deník: Jsou dnes pedagogové schopní připravit mladé lidi tak, aby se dokázali přizpůsobovat měnícím se potřebám firem a obecně trhu práce?
►VŠ: Ano. Vysoce si vážím pedagogů, kteří jdou s dobou, umějí reagovat na technologický pokrok a přivádějí ho, obrazně řečeno, před tabuli. I díky nejmodernějšímu vybavení mají dnes školy učitele, kteří se do toho problému úplně „položili“. Z obecného hlediska vidím problém v tom, že řada škol ale nemá dostatek prostředků na kvalitní a nejmodernější vybavení. Počínaje obnovou a nákupem odpovídající IT techniky přes drahé každoroční obnovování licencí až po nákup a instalaci strojních zařízení včetně.
►Ústecký deník: Často zmiňujete odměňování učitelů na učňovských školách. Vidíte šanci na zlepšení?
►VŠ: Rád bych viděl světlo na konci tunelu. Ale nevidím ho. A to se netýká jen učňovského školství, ale školství obecně. Pedagogové jsou vysokoškolsky erudovaní nositelé vzdělanosti tohoto národa – a odpovědným se pořád nějak nechce věřit, že posláním, jak se o učitelském povolání mluví, složenky nezaplatíš… A řeči o tom, že je třeba v tomto segmentu selektovat – vždyť tady už není selektovat co. Je to primární záležitost, jak zachránit české školství. Ta další opatření mohou přijít až poté. Nestavme dům od střechy.
►Ústecký deník: České školství kdysi udávalo tón ve světě, dnes je to horší. Souhlasíte?
►VŠ: České školství si drží svou kvalitu jen a jen díky kvalitním učitelům. Ne díky systému. Devadesátá léta zasadila našemu školství zásadní rány, z nichž se některé zacelují horko těžko teprve až dnes. A některé jsou rozšklebené pořád. A občas se do nich i přileje horký olej… Ovšem, jsem v tomto ohledu velký optimista, protože vím, že velká řada lidí z celého spektra vzdělávacího systému, od učitelů přes osvícené odbory školství a dalších institucí se snaží i v tomto systému prosadit nápady, které by tuto situaci pomáhaly řešit. A já jim držím palce.
►Ústecký deník: Vaše škola spolupracuje s desítkami firem, takže absolventi mají pestrou nabídku, kde se mohou uplatnit. Je to jedna z cest, jak připravit kvalifikované síly?
►VŠ: V každém případě ano. Naše škola spolupracuje zhruba se stovkou nejrůznějších firem a každá se zapojuje do života školy a žáka dle svých možností. Od přímé podpory žáka, od stipendií po jistotu zaměstnání, přes poskytnutí nejmodernějších strojů do dílen až po umisťování žáků na pracoviště v rámci odborného výcviku. Zde také musím uvést i Motivační program Ústeckého kraje, který výrazně pomáhá vzhledem k aktuálním potřebám trhu práce podporovat vytipované obory, a to jak stipendii, tak i příspěvkem na dojíždění. Jde o obory Zedník, Tesař, Instalatér, Elektrikář, Obráběč kovů a Strojní mechanik.
►Jaké obory jsou dnes pro mladé lidi nejatraktivnější, případně kde si poté vydělají nejvíce?
►VŠ: V rámci spolupráce škol s velkými firmami jsou absolventům nabízeny takové platové podmínky, o kterých se například začínajícím učitelům ani nezdá. Prostě šikovný řemeslník je dnes na roztrhání – a tím si i může diktovat svou cenu. A poptávka firem? Není den – a to doslova – kdyby nám nevolala aspoň jedna firma a neptala se, zda nemáme nějaké absolventy – a to napříč spektrem naší vzdělávací nabídky.
-------