Největší a nejprestižnější hudební ankety (1. díl) - BILLBOARD

Napsal PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D. (») 13. 6. 2018, přečteno: 2538×
03-publikacni-cinnost/02-muzikus-clanky/01-beatles.jpeg

► Název článku/studie: Největší a nejprestižnější hudební ankety (1. díl) - BILLBOARD

► Autor (c)©: Vítězslav Štefl 

► Součást seriálu/řady: Letem kytarovým světem

► Vydavatel: Muzikus

► Číslo/ročník: 05/2018

Největší a nejprestižnější hudební ankety (1. díl)

Je to prostě tak. Ať si každý myslí, co chce, umístění v určité anketě v každém případě odráží úspěch interpreta či skupiny a i když nemusí vypovídat o jeho celkovém významu a vlivu, často i nadčasovém, přesto je to měřítko, které nelze ignorovat. Ba mnohdy naopak.,

Jistě, v průběhu času vždy s nějakým časovým intervalem se objeví řada názorů, že měřit kvalitu umělce podle prodaných alb přece nelze. Dobře, do jisté míry to je pravda. Jenže já osobně jsem na tohle tvrzení tak trochu alergický, protože nejhlasitěji vždy zaznívá od lidí, kterým se právě nepodařilo úspěch ostatních realizovat… Viz nejmenovanou soutěž nebo spíše „cenu“, kde zásadně neuvidíte, kategorie – nekategorie, naše nejpopulárnější soubory…

Záleží totiž také, na čem je anketa založena. Za prvé, u velkých společností, jako Billboard pro trh v USA či celonárodní ankety států je výsledek založen na prodeji. Zde jsou tyto výsledky pak svázány s řadou agentur, jako RIAA, BPI, MC a další.

Potom jsou, za druhé, neméně důležité ankety, které jsou založeny na počtech hlasů a to většinou z řad fanoušků či čtenářů určitého stylového či nástrojového zaměření – pokud se budeme držet názvu našeho seriálu, tak z kytarového světa ke mně nejvíce promlouvají výroční ankety časopisů Guitar Player, Guitarist, Guitar World a dalších. Nemluvě o úloze webových anket (ty ale mohou být občas i zavádějící).

A do třetice všeho dobrého existují žebříčky, které sestavují příslušní odborníci, kde ovšem záleží na složení oněch komisí. Nejideálnější případ nastane, když se spojí všechny tři způsoby dohromady… Co myslíte, jaký poměr by zde měl být? 40/40/20? Třeba? To ovšem zde řešit nebudeme.

Podívejme se zde na jednu společnost, která mapuje prodej hudební produkce v USA, tedy na trhu, jehož dobytí se stalo zásadní záležitostí pro kapely v podstatě celého světa. Včetně Beatles.

Billboard

 Pro ty, kteří mají rádi ankety, je tohle velmi zajímavá společnost. Na úplném počátku této ankety stojí rok 1894, kdy William Donaldson a James Hennegan založili časopis, věnující se zejména zábavnímu průmyslu. Po řadě přesunů v managementu a vlastnictví firmy se společnost začala věnovat hudbě (vlastně už od roku 1936), což se po čase rozrostlo do obrovského konglomerátu, kde můžeme najít nejen ankety a jejich bohatou kategorizaci, ale i vlastnictví labelu, provozování několika televizních stanic a řadu dalších činností na celonárodní, tedy pořádně velké úrovni. V současnosti patří tato značka pod Billboard-Hollywood Reporter Media Group, což je divize koncernu Eldridge Industries.

Společnost, vědoma si stylové roztříštěnosti hudby, v podstatě rok od roku reaguje na tuto skutečnost zaváděním, přesouváním či rušením kategorií. Sice se tím obraz výsledků tak trochu zamlžuje, ale jen na první pohled. Osobně si myslím, že je to tak správně. Co třeba najdeme u nás v nejmenované soutěži? Zpěvačka, zpěvák, skupina, „ptáci“ bez hranic. Hruška a jablka dohromady (metal nebo countrysta, my jsme jedna conkvista).

A když půjdeme do prodeje desek u nás, tak maximálně existuje nezřetelná agentura IFPI, česká pobočka, odkud získáte maximálně přehled od roku cca 1992 do 2015 (po několika letech žádostí mi konečně jeden pracovník vyšel vstříc – děkuji). Pokud byste ale chtěli informace i z období předtím, třeba od 60. let včetně, nemáte šanci. A Supraphon, Opus ani Panton nic neřeknou. Asi se řídí dle mluviti stříbro, mlčeti zlato.

A když se podíváme do třetice na také jednu „cenu“, tak zde najdeme zase zpěvačku, zpěváka, skupinu, album a skladbu (och, jaká inovace!) a objev včetně videoklipu a sině slávy. Nemluvě o letos až neuvěřitelně omezujících žánrových kategoriích (mimochodem, roku 2003 se jim to asi tak trochu vymklo – asi jim nic jiného nezbylo). Jsi populární? Prodáváš hodně desek? Tak máš smůlu. Raději zpátky k anketě Billboard.

K nejvýznamnějším kategoriím patří anketa Billboard 200, která vévodí divizi Alba. Kompletuje výsledky prodeje alb bez jakéhokoli omezení žánru a způsobu prodeje. Do této divize ale patří i významná kategorie Top Album Sales (má 100 míst), kde jde čistě o fyzické prodeje nosičů). Zajímavá je kategorie Heatseekers Albums, zabývající se kapelami, které nedosáhly do první stovky hlavního žebříčku Billboard 200. A když už jsme u alb, tak nejen, že zde existuje kategorie Top Internet Album, ale i žánrově vymezené žebříčky, jako např. Rock Album, Hard rock Album, Rap Album, R&B/Hip-hop Album, Country Album, Latin Album atd.

…za celý ten čas nejprodávanější alba 

Když už jsme u této části Billboardu, tak si řekněme některé all-time výsledky, ne? A vezmeme to od desátého místa, co?

V období let 1963 až 2015 se desátou nejprodávanější deskou v USA stala Tapestry (Carole King), před ní se umístilo album All the Right Reasons od Nickelback (pouze 1 týden byli na prvním místě a stačilo), osmé místo obsadil soundtrack filmu Doctor Zhivago, 12 týdnů na špici Billboardu vyneslo Alanis Morissette a jejímu CD Jagged Little Pill 7. pozici a před ní se zařadil countrysta Garth Brooks (Ropin’ the Wind). První pětku začíná Bruce Springsteen se svým bouřlivým albem Born in the USA (7 týdnů na 1. pozici v Billboardu), čtvrté místo má pop-countryová Taylor Swift (Fearless), třetím nejprodávanějším albem je Thriller Michaela Jacksona (37 týdnů kraloval anketě na první pozici), stříbro má soundtrack k typicky americky nostalgickému snímku The Sound of Music a úplně nejprodávanějším albem na americkém trhu (skoro 12 miliónů kusů) je 21 zpěvačky Adele (hudební produkci měl mj. na starosti Rick Rubin, ano ten, který třeba produkoval Black Sabbath…).

01-21-adele02-the-sound-of-music

03-thriller-michael-jackson04-born-in-the-usa-bruce-springsteen

05-fearless-taylor-swift

A co celé diskografie interpretů?

No ale co když si uvedeme umělce nebo skupiny, jejichž alba se v USA v celkových součtech jejich katalogu prodávala nejvíce? Zase od desítky? Takže 10. Michael Jackson, 9. Chicago, což je velmi zajímavé a pro jazz rock chvályhodné, 8. místo Taylor Swift, 7. pozice patří jazzovému muzikantovi Herpovi Alpertovi, 6. místo obsadila Mariah Carey a nyní Top 5 nejprodávanějších umělců v USA. 5. místo má Elton John, 4. pozici Garth Brooks, třetím nejprodávanějším umělcem v Americe je Barbra Streisand (více než 68,5 miliónu alb v USA), druhé místo náleží Rolling Stones a zlato drží s velkým náskokem Beatles (cca 180 miliónů alb).

01-beatles02-rolling-stones

03-barbra-streisand04-garth-brooks

05-elton-john

Rekordy? Jo!

A nyní něco rekordů. Proč ne? I k tomu slouží tyto ankety. Některé údaje jsou až neuvěřitelné. Tak třeba – víte, kolik týdnů se v anketě Billboard drželo album The Dark Side of the Moon od Pink Floyd? ne? Tak to bylo 937 týdnů. Přepočítejte si to na roky… A kdo se třeba nejdrastičtěji propadl z prvního místa dolů? Byli to Bon Jovi, jejichž CD This House Is Not For Sale sletělo z 1. pozice na – 169. místo…

A jedeme dál. Které album se nejdéle udrželo na 1. místě? Celých 54 týdnů se to podařilo soundtracku West Side Story. Kdo měl nejvíce alb v Top200 současně? Byl to Prince (a měl jich tam 19, čímž překonal Beatles se 13 alby). Co třeba otázka, která kapela měla svá alba nejdéle na prvním místě? No jistě, Beatles (celých 132 týdnů). Nejvíce alb, které se rovnou umístily na 1. místě, má na kontě Eminem, Nejvíce alb, které se ocitly na prvním místě, mají Beatles a Rolling Stones. No vidíte, i takto lze pohlížet na tyto ankety. Proč ne?

Beatles-dalsi-dalsi

Bon-jovi-this-house-is-not-for-saleEminem

Pink-floyd-the-dark-side-of-the-moonPrince

Rolling-stones-dalsiWest-side-story

A singly?

K dalším částem či divizím této nadnárodní „žebříčkové“ společnosti patří ankety o prodeji singlů či obecně skladeb. Bez omezení žánru je zde třeba kategorie Billboard Hot 100 (za rok 2017 je tam Ed Sheeran s Shape of You) či Hot Singles Sales (fyzické zakoupení nosiče). Zcela samozřejmě jsou zde kategorie, zaměřené na určitý styl, jako R&B (aneb Mary J. Blige), Adult/Pop (zde kraluje Elton John), Country, silná kategorie Rock či třeba Mainstream Rock (zde vládnou Van Halen), Dance, Latin (třeba Enrico Iglesias), Christian, Jazz a další.

Billboard sleduje výsledky i v dalších svých sesterských anketách a to zejména v Kanadě.

 Ed-sheeranElton-john

Enrico-iglesiasMary-j-blige

Van-halen

Za uplynulý rok byli nejlepší…

 Co třeba výroční výsledky za uplynulý rok? Kdo se tam ocitl?

Tak například v kategorii Top Rock Albums zvítězila Metallica s albem Hardwired…To Self-Destruct. V první desítce najdeme třeba i Linkin Park (One More Light), Rolling Stones (Blue & Lonesome) či Toma Pettyho a jeho Heartbreakers (Greatest Hits). V Top Artistskapely najdeme v první desítce Coldplay, Guns ’N Roses, U2 a Metallicu – no, je toho hodně...

Linkin-park-one-more-lightMetallica-hardwiredto-self-destruct

Rolling-stones-blue-lonesomeTom-petty-and-the-heartbreakers-greatest-hits

Závěr

I když by sloužily výsledky těchto anket k pobavení, má to svůj účel. A pokud si z nich člověk vezme určité ponaučení a získá další rovinu přehledu o muzice, tak to je ideální.

A ještě takový dovětek k úvodu. Prodeje a vliv na hudební scénu nemusejí jít vždy ruku v ruce. Na svých přednáškách hovořím třeba o typických znacích hard rocku, kde vyplývá základní pětka. Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath, Free a Uriah Heep. Cream řadím do pre-období. A není z tohoto hlediska tak úplně věcné řadit tato jména dle prodejů. I když fakt, že ► Led Zeppelin patří do první desítky nejprodávanějších umělců všech dob vůbec, je potěšující. Mimochodem, když uvádím art rock a přednáším také o základní pětce, tak i zde se jedna z kapel, ► Pink Floyd, umisťuje v Top10. Prostě – vychází to super. Mnu si ruce a mám radost, že kvalitní hudba si drží své pozice. Long live rock and roll!

Vítězslav Štefl

------------------

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel nula a jedenáct