► Název článku/studie: Historicky nejvýraznější labely - 5. část
► Autor: Vítězslav Štefl
► Součást seriálu/řady: Letem kytarovým světem
► Vydavatel: Muzikus
► Číslo/ročník: 9/2019
A jsme v plném tempu v uvádění historicky nejvýznamnějších vydavatelství v rámci našeho seriálu a to již v páté části.
Kritéria výběru a postupu jsme uvedli už v prvním díle, takže tím neztrácejme čas. Takže (použijme nyní název jedné z mých nejoblíbenějších desek od The Who) – „who’s next?“
12. A už jedeme konečně plnou parou do vzrušujících šedesátých let, konkrétně do roku ►1961, kdy nás zajímá jeden label.
12.1 Řada společností si začíná uvědomovat, že hudba bude čím dál více překračovat hranice států. Což přivedlo společnost Columbia Records v USA k vytvoření ►CBS (Columbia Broadcasting Systém) Records International k realizaci a zastřešení mezinárodní distribuce hudby. Předtím tato společnost využívala třeba pro Severní Ameriku label Phillips nebo pro Evropu vydavatelství Fontana.
Společnost tak vznikla roku 1961 a uvedena v činnost první várkou nahrávek pro Evropu o rok později. Záběr její činnosti byl impozantní, od klasické hudby po vždy nejsoučasnější scénu – pokud se podíváme čistě na „naši“ muziku, tak nemůžeme opomenout třeba debut Boba Dylana, Turn! Turn! Turn! od The Byrds a další.
Přes to všechno nakonec roku 1988 společnost Sony Music Entertainment label odkoupila za dvě miliardy dolarů. O tři roky později byl label přejmenován na Columbia Records (společnost Sony totiž až tehdy získala práva na užívání názvu, která předtím vlastnil label EMI…).
Resumé?
A: Label nyní vlastní – Sony Music Entertainment
B: Výrazný úspěch? The Byrds: Mr. Tambourine Man (1965), Janis Joplin: I Got Dem Ol' Kozmic Blues Again Mama! (1969, platina v USA), Bruce Springsteen: Born in the USA (1984, diamant v USA a Kanadě, 3 x platina v UK…)
C: Kdo ještě (mimo uvedených v článku) byl spjat se značkou? Mezi jinými – Small Faces, The Nice, Fleetwood Mac, Beach Boys, Simon & Garfunkel, Carlos Santana, Pink Floyd, ELO,
13. Hned dvě další společnosti vznikly roku ►1962 (a také tehdy vznikli třeba Rolling Stones…)
13.1 První z nich byla americká ►A&M Records, založená jazzmanem Herbem Alpertem a producentem Jerrym Mossem. Původní název společnosti zněl Carnival Records, pod kterým také vyšly i dva singly, ale po zjištění, že jméno je již používáno jinou společností, došlo k přejmenování dle iniciál zakladatelů labelu.
V šedesátých a sedmdesátých letech hlavními klienty byly takové osobnosti, jako Wes Montgomery, Liza Minnelli, s postupujícím vývojem dekád se jimi stali ale také i třeba Nazareth, Styx, Supertramp, Rick Wakeman a další velikáni. 10. března 1977 došlo například i k podepsání smlouvy se Sex Pistols (nicméně, za týden byla společnost ráda, že se jich zase zbavila…).
Roku 1989 společnost koupila značka PolyGram, o deset let později se společnost začlenila do konglomerátu Universal Music Group. Po vleklých soudních tahanicích o katalog a logo na nahrávkách s dceřinou společností Octone Records došlo ke konsensu mezi oběma značkami, které od roku 2014 vystupují společně, A&M / Octone.
Resumé?
A: Label nyní vlastní – Universal Music Group
B: Výrazný úspěch? Carole King: Tapestry (1971, diamant v USA, 2 x platina v UK), v podstatě celý katalog Police včetně Synchronicity (1983, diamant v USA, platina v UK atd.)
C: Kdo ještě (mimo uvedených v článku) byl spjat se značkou? Mezi jinými – Bryan Adams, Police, Sting, Joe Cocker, Peter Frampton, Soundgarden, Extreme, Sheryl Crow, Chris Cornell atd., dobře jim vyšly i některé soundtracky, jako kupříkladu Demolition Man, Three Musketeers, Leathal Weapon 3 apod.
13.2 V tomto roce také vzniká mocná společnost, původně holandská, label ►PolyGram. Původně byl založen společnostmi Phillips (Holandsko) a Siemens (Německo) pod názvem Grammophon-Phillips Group se záměrem pokrýt nahrávací průmysl a jeho zájmy obou firem. Vlastně až v roce 1972 byla společnost přejmenována na PolyGram, což byla složenina z firem Polydor (vlastníkem byla fa Siemens) a Phonogram Records (ty zase vlastnili u Phillips).
Zájem firmy se neomezoval „pouze“ na muziku, do svého portfolia zařadila i televizní a filmové divize a společnosti celého světa.
Roku 1998 ji pohltil kanadský konglomerát Seagram (ano, vyrábějí také tu whisky a mimochodem vlastní i filmová studia MCA). Management společnosti ale toto sousto nakonec nezvládl, takže se na trhu objevila společnost Vivendi, která pod hlavičkou Universal Music Group převzala i značku PolyGram.
Resumé?
A: Label nyní vlastní – dceřiná společnost v rámci Vivendi (Universal Music Group)
B: Výrazný úspěch? ABBA: Gold: Greatest Hits (1992, 18x platina v UK, diamant v Kanadě, 6 x platina v USA)
C: Kdo ještě (mimo uvedených v článku) byl spjat se značkou? Mezi jinými – Accept, INXS, Yngwie Malmsteen, T.Rex, JJ Cale, Lee Ritenour, Def Leppard, Allman Brothers Band, Blue Cheer…
14. A máme tu rok ►1963 a s ním jednu zajímavou společnost, která na nás dýchne severským klidem.
14.1 Švédská společnost ►Polar Music nebyla založena nikým jiným než Björnem Ulvaeusem, kytaristou, zpěvákem a jedním z písmen skupiny ABBA a Stigem Andersonem, mj. i manažerem této famózní severské čtyřky. Je jasné, že základní položkou tohoto labelu nemohlo být nic jiné, než ABBA. kdy můžeme jmenovat (mimo těch desek, které byly v rámci licencí postoupeny dalším, nadnárodním společnostem) třeba Live At Wembley Arena. Samozřejmě, že tato společnost nemohla ze svého severského sídla konkurovat mezinárodním labelům, takže většina nahrávek ABBA byla zrealizována pod touto značkou, ale postoupena a licencována pak dalším společnostem, nejvíce pak značkám Atlantic a PolyGram. Přesto je vše smluvně ošetřeno tak, že původní nahrávky švédské čtveřice (včetně dalších švédských umělců, kteří podepsali s Polar smlouvu) zůstávají majetkem Polar Music.
Zajímavé při této souvislosti je i aktivita dekorování cenami tohoto labelu, tzv. Polar Music Prize. Ve výboru, který určuje tyto ceny, jsou dvě organizace, SKAP (Švédská společnost skladatelů populární hudby) a STIM (Švédská společnost pro výkon autorských práv). Ceny pak vítězové přebírají z rukou švédského krále. A na rozdíl od okruhu činnosti labelu není to nijaká regionální cena regionálních muzikantů… Mezi oceněnými byl třeba Paul McCartney, Elton John Bob Dylan, Stevie Wonder, BB. King, Led Zeppelin, Pink Floyd, Bruce Springsteen, Metallica (ta to vyhrála loni)…
A ještě jedna poznámka. Pod názvem Polar existuje i studio, Polar Studios (zakladateli byli Björn Ulvaeus, Benny Anderson a Stig Anderson), které (opět na rozdíl od labelu) rozhodně neslouží či nesloužilo „pouze“ skupině ABBA. Vždyť zde nahrávali třeba Led Zeppelin (In Through the Out Door), Genesis (Duke), Rammstein, Roxy Music, Roxette…
Resumé?
A: Label nyní vlastní – Universal Music Group
B: Výrazný úspěch? Všechna alba skupiny ABBA
C: Kdo ještě (mimo uvedených v článku) byl spjat se značkou? Mezi jinými – Joey Tempest, Gemini, Infinite Mass…
V příštím díle přeskočíme rok 1964, kdy se nezrodilo na poli labelů žádné výrazné jméno a půjdeme rovnou do poloviny šedesátých let, kde narazíme na klasické snahy tehdy největších kapel…
Vítězslav Štefl
------------------