► Název článku/studie: Top10 malých aparátů ke cvičení a na sessiony aneb ..a do druhé ruky kytaru a jít
► Autor ©: Vítězslav Štefl
► Součást seriálu/řady: Letem kytarovým světem
► Vydavatel: Muzikus
► Číslo/ročník: 09/2016
Na našich stránkách jsme se zabývali aparáty a v drtivé většině těmi „dospělými“, neboli klasickými řadami komb a stacků. No, ale co ta mini komba, co mini hlavy, jak jsou na tom tato zařízení? Myslíte si, že by se jim neměla věnovat zvláštní pozornost? Omyl! Právě tito „malí sourozenci“ klasických modelů jdou v poslední doby hodně dopředu. A důvod?
Každý kytarista, prostě každý muzikant mi potvrdí, že právě při živém hraní je nejlepší způsob zdokonalení hry, techniky, feelingu a dalších kategorií hudební osobnosti. Už celkem otřepaně, ale zato neméně pravdivě zní ona poučka, že dvacet hodin cvičení doma dá kytaristovi totéž, co dvě hodiny ve zkušebně a deset minut na pódiu. Jistě, časy se mohou lišit, ale myšlenka je snad jasná. A právě tady je zakopaný pes. Osobně se velmi rád zúčastňuji nejrůznějších sessionů, rád si zahraju jako host v kapelách a sdruženích nejrůzněji stylově orientovaných, jenže… Představa, že na každé toto pozvání, které často probíhá v malém klubu, hudebním bárku, hospůdce nebo třeba i v obýváku tahám svou kompletní pódiovou sestavu včetně pedalboardu, je, mírně řečeno, nemilá.
Na druhou stranu zase nechci přijít nijak velkou měrou o to, na co jsem zvyklý, čili hlavně tón. A je tady ještě jedna záležitost. Na ta setkání se chci dostavit bez bedňáků a dopravce, nadneseně řečeno. Čili do jedné ruky vzít kombo, do druhé kytaru a prostě to šlehnout na zadní sedadlo auta a... jedem si zahrát.
A že totéž platí i pro domácí cvičení, byť v posledních letech nabízejí firmy u velkých výkonných aparátů „brzdiče“ výkonů… No opět představa, že na každý kšeft stěhuji fullstack a všechno další výtahem z x-tého patra a pak zase v noci zpátky – no to tedy sorry.
Tyto všechny problémy se dají vyřešit velmi elegantně a ani ne za moc peněz. Podívejme se tedy na aparátky, komba, které váží co nejméně, nabízejí přes svůj malý objem a nízkou cenu nezanedbatelnou míru kvality v rámci svého předpokládaného použití, mají různé vychytávky a jsou i prověřené praxí…
Jen připomínám, že zde neuvádíme pořadí. Následných deset zařízení jsou z první desítky (plus jedna, vysvětlím) cca padesáti nejrůznějších komb a hlav.
Jako marshallista nemůžu začít ničím jiným, než Marshallem. Mám zde na mysli kombo MG10CF, které jednoznačně vyhovuje zadání dnešního článku. 10 wattů, tranzistor, 2 kanály (clean a overdrive), výstup na sluchátka, váha 4,8 kg. Není co řešit. Tohle se fakt dá vzít do ruky a jít. Ve své kytarové škole celá léta hrajeme na dnes už vlastně klasické 10wattové tranzistory řady Valvestate. Pokud někdo chce větší výkon, může zvolit MG15CF, 15 wattů + možnost připojení mp, dobře se tváří i MG15CFX, které má už 4 kanály (Clean, Crunch, OD1 / OD2) a vestavěné efekty, to vše pořád za solidní senu. Můžeme u této značky postupovat dál, to ale není záměrem.
Jenom poznámka – cenově ještě před lampovým malým kombem s výkonem 5 wattů, DSL5C stojí úplná novinka, Code100 Combo se simulací legendárních aparátů Marshall. Ovšem to už je 100 watt. Tato řada ale nabízí za skvělé ceny i menší výkony, Code 25 či Code 50 – a to přece úplně stačí pro náš účel.
O lampových kombech pro náš záměr si počkejte až na závěr článku, kde je mé celkové zhodnocení.
Když už jsme u té modelace, tak další značkou je Vox a to řada Valvetronix, kde mám na mysli sérii VT a to VT20+. 30wattové kombo nabízí modeling třiatřiceti aparátů ve třech variacích a pětadvacet efektů v celkových 99 presetech. Hezky hraje i VT40X, kde nechybí třeba ani noise reduction. Zájemci o lampu většinou uvádějí 4wattové kombo AC4C1-12 (tady už je váha cca 10 kg), celkem dost jsou na malých sessionech vidět komba řady VX, což je opět modelingová záležitost.
U značky Orange jde nejvíce o řadu Crush, kde v sérii Pro kraluje kombo CR60C. 60 wattů s tranzistoru, dva kanály. Ovšem váha, 20 kg, to už je trochu víc. Ve zmíněné řadě Crush dobře poslouží i Crush 12, můžeme jít přes modely 20 a 20RT s ladičkou a reverbem po třeba 35RT s dvěma kanály.
Jsme u značky Hughes& Kettner, která zde má také své zasloužené místo. Zde se hodně hovoří o řadě Tubemeister, kde si dobře vede třeba pětiwattové lampové kombo Tubemeister 5. Vyšší řady, třeba model 18 Twelve, už přijdou dráž, ale pořád jde o výborný poměr cena / výkon. Navíc je zde nepopíratelná kvalita tónu. Kombo nabízí i výkonovou brzdu, dva kanály, výstup pro bednu. Pokud nejdeme po lampě, tak zde jednoznačně bodují komba řady Blue, kde třeba 30DFX disponuje dvěma kanály, vestavěným efekty a třeba noise gatem.
A co Fender? Ten zde také nesmí chybět. Klasikou je zde Mustang I (V.2), 20wattové kombo se 24 presety modelací různých aparátů a možností připojení k PC přes USB. V řadě Mustang jsou příhodná i komba II (V.2) a IV (V.2), ovšem zde se jedná už o 150 wattů.
Můžeme zde zmínit i Champion 40 s dvěma kanály, minimalisty uspokojí třeba i jednokanálový 10wattový Frontman 10G s výstupem na sluchátka, ale to už je zase pod limitem našeho článku.
Firma Ibanez je také v tomto segmentu mezi Top10, kdy si velmi dobře vede její 5wattová celolampa TSA5TVR s reproduktorem Jensen a obvody klasické krabice TS808 Tube Screamer. Oblíbená je i silnější verze, 15wattové kombo TSA15 s výstupem pro externí bednu a reproduktorem 12“ Celestion.
Mezi Top10 se umisťuje i značka Blackstar a pro náš segment je zde pravděpodobně nejoblíbenější kombo ID: Core 40. Jde o 6-ti kanálové modelingové kombo 2x20 watt s vestavěnými efekty, ladičkou a až 128 presety. Musím se také zmínit i o lampové možnosti, kterou je oblíbené celolampové kombo HT-5C, 2 kanály a výstupem pro bednu. Proč pořád zdůrazňuji ten výstup pro další bednu? Čtěte dál.
Není možné se zde nezmínit o široké nabídce firmy Line 6. Zde je poměrně vyrovnaný zájem o modelingové produkty od Spider IV 30 přes AmpliFi 30 po pravděpodobně v tomto spektru nejoblíbenější AmpliFi 75. Jde vlastně o řešení 21. století. Soft komba lze rozšířit přes Remote aplikaci, samozřejmostí je USB. Jinak výkon je 75 watt a kombo nabízí přes 70 simulací aparátů, 20 reproboxů a přes 100 efektů s možnostmi použít až 8 efektů najednou. Uf. Kombo umí i automaticky nastavit zvuk podle nahrávky… Pro zájemce o „normálněji“ vypadající kombo poslouží Spider IV 75, jehož nabídka ale není o nic chudší…
A jsme u další klasiky, značky Peavey. Zde si poslední dobou své místo na žebříčku oblíbenosti drží kombo Vypyr VIP 1, dvacetiwattové modelingové zařízení, které má v nabídce vedle dnes už běžných simulací i šest simulací pro akustické kytary, což se hodí. Navíc ovládání výběru aparát a beden je velmi intuitivní. Řada Vypyr jde do dalších modifikací, kdy vlajkovou lodí je Pro 100.
Vidím, že se mi do té Top desítky všechny firmy nevejdou. No tak sem dáme ještě dvě a bude to Top 10 + 2, proč ne?
Roland je tou první, kdy v této kategorii vedou komba řady Cube, zejména pak Cube 10GX. Jednoduchá záležitost, snadné ovládání. Ještě lépe si stojí 40GX s třemi kanály, 40 watty a simulací i akustické kytary. Modeling je zde doplněn i DSP efektovou jednotkou.
A další klasika, Laney? Ta má nabídku malých komb hodně bohatou a z ní vyčnívá například LX35R, 30wattový tranzistor s dvěma kanály. Patří sem pro milovníky modelingu i dvoukanálové LR35 s 22 simulacemi a lampa CUB12, která má jeden kanál a 15 watt (nedávno jsem ji slyšel na jednom bluesovém dýchánku). Výkonný hybrid za dobrou cenu a navíc i používaný je třeba kombo LV200 s 65 watty výkonu, třemi kanály a výstupem pro bednu.
Samozřejmě, že bychom toho našli víc. Třeba celolampa Bugera V5 Infinium, hybrid VHT I-16 s 12AX7 v preampu, Randall KH-15 a celá následná řada, lampové Raleigh od Carr Amplifiers, vhodné hodně do studia nemluvě třeba o „malých“ hlavách, jako Carvin VT16 Tube Amp či kupříkladu Mesa/Boogie Transatlantic TA-15. Tyto modely ale nejsou v našich šířkách zase tak hodně známé…
A na konec taková univerzální rada. Pokud doma opravdu hodně cvičíte a chcete se co nejvíce přiblížit svému velkému aparátu a vybavení, co máte po zkušebnách a nenosíte ho domů, tak existuje několik cest.
A: Aparát. Za prvé si pořídit kombo s vestavěnými efekty – takže už nemusíte vytvářet domácí pedalboard (pokud si ho nenosíte ze zkušebny i s kytarami). Za druhé jít spíše cestou komba s klasickými ovládacími prvky bez dalších vychytávek (zde zase zbývá výrobci dle typu věnovat více prostoru kvalitě tónu – a nemusí jít jen o lampová zařízení). Výhodou druhého řešení je to, že pokud budete chtít při domácím cvičení či při sessionech používat nějaké krabičky a pedály, tak budete používat jen ty, které budete chtít a nebudete limitováni či přehlceni nabídkou výrobce.
Není špatné se rozhodnout i tak, že koupí kvalitního komba, které má i výstup do bedny, si vlastně koupíte i záložní aparát – klasická noční můra muzikantů, že suverénně nastoupíte na pódium, hrábnete do strun a – nic a aparát nefunguje, tak může být trochu umírněna tím, že místo hlavy při dodržení technických parametrů ihned instalujete kombo. Ano, půjde samozřejmě o slabší signál, ale koncert dohrajete. Necháte si od zvukaře trochu, jen trochu pustit zvuk i do monitorů (i když to je dost vražedné, protože výsledek bývá hodně špatný, běžní zvukaři tohle moc neumí), ale přežijete to. Mám zde na mysli třeba Marshall DSL15C, celolampu s dvěma kanály a powerbreakem výkonu (na půlku). Ano, pro svou váhu moc nezapadá do kontextu tohoto článku, ale prostě jen nabízím řešení s širším využitím. Výborně se hraje i na pětiwattovou lampu DSL5C…
B: Efekty. Protože jsem byl líný tahat sebou svůj velký pedalboard domů či na sessiony, šel jsem cestou vytvoření si vlastně takového domácího minipedalboardu. Když pomineme nějaká multizařízení, na které musí mít člověk skoro až programátorské vzdělání a která moc nemusím, tak existují krabice, které v sobě soustřeďují více efektů. V minulých číslech Muzikusu jsem třeba testoval Morley Pro Series II, který v sobě sdružuje wah pedál, volume pedál i distortion. Proč ne? Na domácí cvičení a na sessiony..? Navíc v tomto případě jde při funkcí wah a volume o velmi kvalitní výrobek, který by slušel i ve „velkých“ sestavách.
Napište mi, jaké máte vy zkušenosti!
Vítězslav Štefl