► Název článku/studie: RIAA
► Autor (c)©: Vítězslav Štefl
► Součást seriálu/řady: Letem kytarovým světem
► Vydavatel: Muzikus
► Číslo/ročník: 06/2017
RIAA
Ten a ten získal zlatou desku, ta a ta skupina byla oceněna platinou, toto album se stalo diamantovým… Tak tohle slýcháte a koneckonců i my uvádíme na těchto stránkách velmi často. Ale co vlastně znamenají tato ocenění? A která společnost je v tomto ranku brána jako nejprestižnější?
Dobře, pro řadu fanoušků nemusí patřit právě tato společnost mezi ty nejprestižnější, ale na druhou stranu – termín celosvětový úspěch se často používá ve spojení právě s umístěním interpreta či kapely v rámci této ankety. No co si budeme povídat (a tento názor je obecně převládající), rozsah a množství prodaných alb je zde už jenom vzhledem k počtu obyvatel určující. O kom že to pořád mluvíme? Přece o RIAA…
Recording Industry Association of America
Již 65 let uvádí v nejrůznějších kategoriích tato společnost, známá obecně pod svou zkratkou RIAA prodejní úspěchy té nejširší možné plejády umělců. Pojďme se tedy na ni podívat.
Společnost vznikla už roku 1952 a jejím původním posláním bylo spravovat autorské poplatky a řešit problematiku autorských práv. Do své činnosti přibrala tehdy i jednání s hudebními odbory a i zastoupení vzájemné spolupráce mezi státními orgány a nahrávacím průmyslem. K její činnosti patřilo v časných dobách existence i ošetření přenosové rychlosti otáčení desek, od 78 otáček za minutu k formátům singlů (45 ot./min.) a dlouhohrajících desek (33 ot./min.).
Dnešní poslání této společnosti se liší jen málo. K jejím hlavním činnostem tedy patří ochrana autorských práv, provádění výzkumu (o to nám dnes jde), snaha o případnou revizi stávajících zákonů a opatření vlády a v co největší míře podporovat umělce (na tuto činnost vynaloží RIAA každoročně až cca 6 miliónů dolarů). A nejen umělce, ale i nasmlouvané vydavatelské společnosti. Pod hlavičkou RIAA je totiž evidováno (k tomuto dni) hodně přes 1000 labelů včetně jejich divizí a sublabelů. Ano, i včetně takových gigantů, jako jsou kupříkladu Sony Music, Columbia, CBS, Epic, Legacy, RCA, Arista, J.Records, BMG, MGM, Silvertone, CMC International, MTV, Fantasy, Delta, Disney, Universal, EMI, Sanctuary, Spinefarm, Capitol, Virgin, Sanctuary, Warner Music atd. Dá se říci, že v současné době pod tuto společnost patří cca 85% veškeré vydávané a distribuované hudby v USA. A to je určující.
Zaměřme se na to, co jsme nadnesli hned v úvodu. Právě tato společnost certifikovala ocenění za určitou výši prodeje alb a to vyjádřením Zlatá, Platinová, Multiplatinová a konečně Diamantová deska. Za jakou výši prodeje na trzích v USA to umělci získají? Tak Zlatou desku získají za dosažení prodeje 500 000 kusů alba, Platinu dostanou za milión prodaných desek, Multiplatinu obdrží na dva milióny prodaných kusů a nejnovější cenu, Diamantovou desku získají za celých deset miliónů prodaných alb. Jistě tušíte, že ani tato cena nemusí být konečná, ovšem zde se už „jen“ navyšuje počet takto získaných diamantových alb.
Tak dobře, to se dá celkem tušit. Ale co takto srovnání s jinými zeměmi? Jsou tam tyto počty stejné? Jednoznačně a logicky ne a ani být nemohou. Trh v USA je obrovský, takže ostatní země si to přizpůsobily svým potřebám. A když se pak podíváte na námi uvedenou tabulku, uvádějící limitní počty prodaných alb pro získání ocenění, nemusíte se hrozit některých nízkých čísel. Osobně se domnívám, že zlato či platina, získané za menší počet prodaných alb vzhledem k menšímu počtu obyvatel je stejně záslužný čin, jako v případě ankety RIAA. Je – a to si řekněme – ve výsledku diametrální rozdíl už jenom v penězích…
Stát (+ zastřešující organizace) |
stříbro |
zlato |
platina |
multiplatina |
diamant |
|
|
|
|
|
|
USA (RIAA) |
|
500 000 |
1 000 000 |
2 000 000 |
10 000 000 |
|
|
|
|
|
|
Slovensko (IFP-Slovakia) |
|
2 000 |
4 000 |
|
|
Česká republika (IFP-CZ) |
|
5 000 |
10 000 |
|
|
Rakousko (IFP-Austria) |
|
7 500 |
15 000 |
|
|
Finsko (IFPI) |
|
10 000 |
20 000 |
|
|
Polsko (ZPAV) |
|
15 000 |
30 000 |
|
150 000 |
Rusko (NFPF) |
|
25 000 |
50 000 |
|
|
Kanada (MC) |
|
40 000 |
80 000 |
|
800 000 |
Francie (SNEP) |
|
50 000 |
100 000 |
|
500 000 |
Německo (BVMI) |
|
100 000 |
200 000 |
|
750 000 |
Japonsko (RIAJ) |
|
100 000 |
250 000 |
|
1 000 000 |
Anglie (BPI) |
60 000 |
100 000 |
300 000 |
|
|
Člověk si zde může udělat i obrázek prodejnosti a ohlasu alb či určité důležitosti tohoto ocenění. Pokud bychom vzali poměr mezi počtem obyvatel a nastavené certifikace, tak ve srovnání USA a ČR to například ukazuje na nevýhodnější postavení umělců v Americe. Myslím po této stránce. Tam si musí koupit album totiž každý ► 323 člověk, aby kapela získala platinovou desku. U nás to vychází jedno album na ► 1 000 lidí.
Důležité je také si uvědomit, že tyto výsledky se musí dávat do souvislosti s vyhlášenými anketami, kde, když vezmeme v potaz opět americký trh, vedou takové přehledy, jako ► Billboard (viz článek na tomto blogu) a další.
Srovnání obecnosti výsledků společnosti RIAA vzhledem k celosvětové produkci dobře vyplyne v následujícím přehledu o deseti nejprodávanějších albech vůbec a to na jedné straně „jen“ v USA (tedy dle RIAA) a na straně druhé v celosvětovém měřítku. Údaje jsou uvedeny v miliónech kusů.
Za prvé musíme uvést, že na rozdíl od pregnantních údajů RIAA nelze celosvětový prodej s takovou přesností určit. Proto u prodejních čísel za světových trhů uvádíme dvě čísla, ta nejstřízlivější a po lomítku ta pravděpodobná.
Za druhé je dobré si uvědomit, že trochu netradiční postavení zde mají jak alba kategorie Greatest Hits, které mají oproti běžným profilovkám výhodu kompilace, tak i soundtracky, jejichž obliba je hodně podpořena úspěchem filmu.
Tab. 1: 10 nejprodávanějších alb v historii
v USA (RIAA) |
|
|
ve světě |
|
|
|
|||
1. Michael Jackson – Thriller |
33 |
1. Michael Jackson – Thriller |
46,3 / 65 |
|
2. Eagles – Their Greatest Hits |
29 |
2. AC/DC – Back In Black |
26,1 / 50 |
|
3. Billy Joel – Greatest Hits Vol. I & II |
23 |
3. Pink Floyd – The Dark Side of the Moon |
24,2 / 45 |
|
4. Led Zeppelin – IV |
23 |
4. Whitney Houston (soundtrack Osobní strážce) |
27,4 / 44 |
|
5. Pink Floyd – The Wall |
23 |
5. Meat Loaf – Bat Out of Hell |
21,5 / 43 |
|
6. AC/DC – Back In Black |
22 |
6. Eagles – Their Greatest Hits |
32,2 / 42 |
|
7. Garth Brooks – Double Live |
21 |
7. Bee Gees (soundtrack Horečka sobotní noci) |
20,6 / 40 |
|
8. Fleetwood Mac – Rumours |
20 |
8. Fleetwood Mac – Rumours |
27,9 / 40 |
|
9. Shania Twain – Come On Over |
20 |
9. Shania Twain – Come On Over |
29,6 / 39 |
|
10. Beatles – Beatles |
19 |
10. Led Zeppelin – IV |
29 / 37 |
Vidíme, že Thriller má postavení jasné i ve světě. Jinak je tomu ovšem třeba u AC/DC, kde je vidět, že na světových trzích tato kapela boduje přece jenom výrazněji, než pouze v USA. Připomeňme si ale i další fakt. Album The Dark Side of the Moon, které drží světový rekord svou účastí v anketě Billboard, v Top10 dle RIAA vůbec není. Zato je tam dvojalbum The Wall. Také zajímavé k popřemýšlení. Rovněž kupříkladu i čtvrté album od Led Zeppelin, které se nachází v obou žebříčcích, má v na US trzích výraznější postavení, než v celkovém objemu celosvětové produkce (i když být na desátém místě na světě je úžasné).
Trochu odlišnější situace nastane, kdy na jedné straně se podíváme na prodej celkové produkce kapely či umělce na trhu v USA a druhý přehled nám ukáže na celosvětový celkový prodej.
I zde platí to, co jsme uvedli u předchozí tabulky.
Tab. 2: Největší prodeje alb vůbec od umělce / kapely celkově (v miliónech):
v USA (RIAA) |
|
|
ve světě |
|
|
|
|||
1. Beatles |
178 |
1. Beatles |
600 / 1600 |
|
2. Garth Brooks |
148 |
2. Elvis Presley |
500 / 1000 |
|
3. Elvis Presley |
136 |
3. Michael Jackson |
400 / 750 |
|
4. Led Zeppelin |
111,5 |
4. - 6. Madonna |
300 |
|
5. Eagles |
101 |
4. - 6. Elton John |
300 |
|
6. Billy Joel |
82,5 |
4. - 6. Led Zeppelin |
300 |
|
7. Michael Jackson |
81 |
7. Pink Floyd |
250 |
|
8. Elton John |
77 |
8. Rihanna |
230 |
|
9. Pink Floyd |
75 |
9 - 10. Mariah Carey |
200 |
|
10. AC/DC |
72 |
9 - 10. Celine Dion |
200 |
A kdo tedy je rekordmanem v jednotlivých kategoriích v RIAA? Řekněme si tedy vždy jen první medailová místa.
Zlatých alb nejvíce získal Elvis Presley, za ním jsou Beatles a Elton John. U platin je za Elvisem a Beatles na třetím místě pak country-rocková hvězda Garth Brooks. Totéž najdeme u multiplatinových ocenění a diamantových alb nejvíce „sklidili“ Garth Brooks, Beatles a Led Zeppelin.
Vedle RIAA existuje i řada dalších prestižních společností, zastřešujících pod sebou drtivou většinu produkce té určité země. Za všechny zde můžeme uvést třeba ► BPI (British Phonographic Industry), existující pod jiným označením vlastně už od roku 1973, která zavedla nejen cenu Stříbrná deska, ale dává stále důraz na singly, které oceňuje také. Nejvíce platinových ocenění zde získaly Greatest Hits (Queen, 20 x platina), Gold: Greatest Hits (ABBA, 17x) a Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band (Beatles, 17 x).
Patří sem i ► MC (Music Canada), která výrazně doplňuje přehled celoseveroamerického prodeje alb. Funguje už od roku 1963. Nejúspěšnějšími platinovými alby jsou II (Led Zeppelin) a Use Your Illusion II (Guns N Roses), která získala tuto cenu devětkrát, u diamantu to jsou například Dark Side of the Moon (Pink Floyd), IV (Led Zeppelin), Rumours (Fleetwood Mac) a další.
Mohli bychom tak pokračovat dál, ale to není v náplni tohoto článku. Uveďme ale ještě jednu věc… V českých zemích, navzdory jakémusi takémusi zapojení k IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) v podstatě neexistuje nějaký rigorózní přehled prodaných alb a celkových objemů prodeje jednotlivých umělců. Existují sice nějaká čísla, ale pokud vezmeme třeba období 1994 – 2006, tak prý nejprodávanějším titulem v našich zemích bylo… Šmoulí Super Disco Šou…
Vítězslav Štefl