Historicky nejvýraznější labely - 2. část

Napsal PhDr. Mgr. Vítězslav Štefl, Ph.D. (») 23. 1. 2018, přečteno: 1100×
03-publikacni-cinnost/02-muzikus-clanky/01-epic-records-03.jpg

► Název článku/studie: Historicky nejvýraznější labely - 2. část

► Autor: Vítězslav Štefl 

► Součást seriálu/řady: Letem kytarovým světem

► Vydavatel: Muzikus

► Číslo/ročník: 2/2018

V zářijovém čísle minulého roku jsme začali náš výlet po historicky nejvýraznějších labelech. A na základě vašich ohlasů, které byly vysoce pozitivní, pokračujeme v tom letem světem top vydavatelství dílem druhým.

Už ve vzpomínaném předchozím díle jsme si vymezili postup, kterého se budeme při uvádění jednotlivých společností držet. Takže kdo nás dnes čeká?

4. Píše se rok 1953, kdy se objevují hned dva labely

4.1 Epic Records vzniká vlastně jako pobočka společnosti Columbia Records CBS se záměrem podchytit vydávání jazzu, popu a klasiky. Její nahrávky jsou pro evropský trh distribuovány přes značku Phillips, ale pak přicházejí šedesátá léta a vkus amerických posluchačů se začíná rázem měnit. Popové umělce sice má pod hlavičkou dceřiná společnost Okeh, ale vedení firmy si uvědomuje nutnost poohlížet se po nových umělcích. Což se jí daří, protože koncem šedesátých let má na kontě už hezkou řádku zlatých alb – tehdy jsou v této stáji jména, jako Dave Clark Five, The Hollies, Jeff Beck, Yardbirds a další.

Sedmdesátky pak byly ve znamení jednoznačného úspěchu, protože se pod tuto značku dostaly soubory, jako ABBA, Boston, Ted Nugent a další. Další velké úspěchy přišly v dalším desetiletí, ale tehdy také firma Sony Entertainment kupuje label Columbia a pod názvem Sony Music začíná řídit dva své největší labely, Epic a Columbia. Tím ovšem vítězné tažení firmy Sony neskončilo, takže v roce 2004 nejdříve začala spolupracovat s BMG Music, aby tuto společnost roku 2009 za 1,2 miliardy poté i celou koupila.

Epic Records jako značka dále zastupuje výrazné umělce napříč všemi žánry – najdeme zde jak Ozzyho Osbournea, tak i Michaela Jacksona. Pod tuto značku se dostalo i několik desítek dalších menších či větších vydavatelství zejména díky tomu, že šlo buď o labely, založené přímo umělci, skupinami, nebo o nakladatelství, která se dostala i díky nasmlouvaným umělcům do finančně špatné situace (včetně Virgin a Jet Records).

01-epic-records-01

01-epic-records-03

Resumé?

A: Label nyní vlastní – Sony Entertainment

B: Výrazný úspěch? Třeba vydání LP Thriller (Michael Jackson)

C: Kdo ještě (mimo uvedených v článku) byl spjat se značkou? Mezi jinými – AC/DC, Black Sabbath, ELO, Evanescence, Iron Maiden, Korn, Motörhead, Pearl Jam, Rush (pro japonský trh), Stevie Ray Vaughan, Jennifer Lopez, Mariah Carey, Shakira,

01-epic-records-04

01-epic-records-06

 4.2 V tomto roce vzniká i další významná firma, Vee-Jay Records. Zakladateli jsou manželská dvojice Vivian Carter a James C. Bracken. Hlavní náplní tohoto jednoho z prvních afroamerických labelů je podpora bluesové, jazzové a rockandrollové muziky. Proto také v prvních letech mají nasmlouvané umělce, jako John Lee Hooker. Největší úspěchy ale firma zaznamenala v letech 1962 – 64, kdy distribuovala rané singly Beatles na americkém trhu – původně oslovená EMI se totiž nechtěla nahrávkami liverpoolské čtveřice nijak zabývat. Vee-Jay se toho chytli a každý měsíc prodávali na 2,6 miliónů singlů Beatles. Ovšem finanční problémy, vzniklé z hazardních her a nemožnost ještě více plnit zakázky trhu nakonec vedly k tomu, že práva na nahrávky Beatles nakonec stejně skončily u EMI. Přesto se label stále držel, dokonce vytvořil i dceřiné společnosti a ustál i soudní spor o licenční poplatky s Pye Records. Přes všechnu snahu a výměnu managementu nakonec značka roku 1986 skončila.

Až teprve roku 1998 se label znovu obnovil a začal vydávat  žánrově zaměřené výběry, což tak úplně žádný velký úspěch nebyl. Nakonec, roku 2014, celou společnost koupil koncern Concord Music Group.

02-vee-jay-records-01

02-vee-jay-records-02

Resumé?

A: Label nyní vlastní – Concord Music Group

B: Výrazný úspěch? Třeba vydání LP Introducing… The Beatles (Beatles)

C: Kdo ještě (mimo uvedených v článku) byl spjat se značkou? Mezi jinými – Jimmy Reed, Four Seasons, Jimi Hendrix, Billy Preston, Little Richard,

02-vee-jay-records-03

02-vee-jay-records-04

5. Vydavatelství Fontana Records vzniklo roku 1954 jako dceřiná společnost holandského labelu Phillips. Její zaměření bylo žánrově velice široké. Typickým znakem, pro společnost ovšem ne kladným, se stala skutečnost, že se stala oporou začínajících umělců, kteří pak dosáhli nesrovnatelně daleko větších úspěchů u jiných labelů. Takže sem patří taková jména, jako Spencer Davis Group, Jimmy Page, Guess Who a hlavně The Who. Ti právě u této společnosti vydali svůj první singl I'm The Face/Zoot Suit a to ještě pod názvem High Numbers. Na tom, že se pak z této kapely stala jedna z nejvlivnějších v rockové historii, už společnost neparticipovala. Není tedy divu, že po roce 1974 svou činnost pozastavila a to až do konce osmdesátých let, kdy se pod touto značkou začaly vyprodávat katalogy Tears for Fears, Pere Ubu a dalších. V současnosti firma v podstatě jen přežívá.

03-fontana-records-02

03-fontana-records-04

Resumé?

A: Label nyní vlastní – Universal Music Group

B: Výrazný úspěch? Třeba vydání LP Kaleidoscope (Tangerine Dream)

C: Kdo ještě (mimo uvedených v článku) byl spjat se značkou? Mezi jinými – New Vaudeville Band,  Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich, Manfred Mann, Pretty Things, Steve Winwood, Slade…

 03-fontana-records-05

6. Rok 1955 přinesl na svět nakladatelství opět dvojici firem.

6.1 Atco Records – to je vysoce úspěšná značka, která byla založena jako divize Atlantic Records. Původním záměrem bylo zastřešovat ty žánry, které Atlantic, zaměřený na jazz, blues a rhythm and blues vydávat nechtěl. Název Atco pak byl zkratkou pojmenování ATlantic COrporation – postupem času pod sebe spojila řadu dalších značek, včetně RSO Records, Island Records či Rolling Stones Records.

Mezi první velká rocková jména tak patřily soubory Cream, Sonny and Cher, Vanilla Fudge či Buffalo Springfield. Ještě větší sukces zaznamenala společnost vydáním singlu Substitute od Who.

V polovině sedmdesátých let Atco zvýraznila svůj tlak na hardrockovou scénu, což třeba s uspokojením kvitovali AC/DC. V osmdesátých letech měla společnost i velké úspěchy třeba s Garym Numenem. Přesto roku 1994 byla firma jako sólový label pozastavena a začala spolupracovat s East/West Records America a s Elektra Records jako distributorem.

K reaktivaci labelu došlo až roku 2006 a od té doby spíše využívá svého předchozího katalogu.

04-atco-records-02

04-atco-records-03

04-atco-records-04

Resumé?

A: Label nyní vlastní – Warner Music Group

B: Výrazný úspěch? Třeba vydání LP 90125 (Yes)

C: Kdo ještě (mimo uvedených v článku) byl spjat se značkou? Mezi jinými – Beatles, Eric Clapton, Bee Gees, Yes, Dream Theater, Jeff Beck, Neil Young, Genesis, Allman Brothers Band, Roxy Music, INXS, Bad Company…

04-atco-records-05

04-atco-records-07

6.2 East West Records je dnes naše poslední firma v našem přehledu. V podstatě v padesátých letech měl jen jeden velký hit s The Kingsmen a poté značka jen tak tiše přežívala. A to až do roku 1990, kdy se do vedení dostal ředitel společnosti Atlantic. Pod jeho vedením značka zažila obrovské úspěchy a ani dnes se nedá říci, že by nějak strádala. V devadesátkách tedy vydala nahrávky Simply Red, Pantera, AC/DC, Dream Theater a dalších. V současnosti ke klíčovým jménům labelu patří kupříkladu Robert Plant.

05-east-west-records-01

05-east-west-records-02

Resumé?

A: Label nyní vlastní – Warner Music Group

B: Výrazný úspěch? Třeba vydání LP Ball Breaker (AC/DC)

C: Kdo ještě (mimo uvedených v článku) byl spjat se značkou? Mezi jinými – Muse, The Corrs, Bonnie Tyler, INXS…

05-east-west-records-03

05-east-west-records-04

Vítězslav Štefl

------------------

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel devět a deset